(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Palmoljediesel på svenska mackar

Foto: St1

Enligt energiminister Anna-Karin Hatt är det viktigt att konsumenterna ställer krav på drivmedelsföretagen. Det säger hon i en kommentar till Supermiljöbloggen.

I slutet av augusti skrev Dagens ETC om hur drivmedelsbolaget St1 under förra året började sälja palmoljediesel i Sverige. Det året importerade bolaget drygt 15 000 m3 palmolja från Indonesien och Malaysia.

Importen gick dock obemärkt förbi både miljöorganisationer och andra drivmedelsbolag som länge kritiserat denna sorts diesel på grund av palmoljans direkta och indirekta kopplingar till regnskogsskövling i framför allt Sydostasien.

Även Sveriges energiminister Anna-Karin Hatt (C), som också kritiserat bränslets klimatnytta flera gånger, missade av allt att döma att försäljningen drog i gång under 2012. I ett blogginlägg i oktober samma år skrev Hatt nämligen:

Jag har full förståelse för att svenska och europeiska konsumenter vill känna sig säkra på att man inte tankar biobränslen som t.ex. producerats av palmolja från regnskogsskövlad mark (och tittar man på de biobränslen vi nu använder i Sverige kan man vara säker på det, eftersom våra biobränslen företrädesvis produceras i Europa eller på hemmaplan).

Några månader senare, i februari i år, utvecklade Hatt på sin blogg varför hon ser problem med just palmoljan:

Biodiesel som kommer från palmolja, vars odling indirekt kan orsaka skogsskövling och därmed utsläpp av koldioxid, är ett bränsle som, om man lägger ihop alla olika bieffekter produktionen ger upphov till, kan ha väldigt liten klimatnytta.

Supermiljöbloggen fick nyligen möjlighet att fråga energiministern hur man som konsument ska ställa sig till att palmolja från Indonesien och Malaysia nu säljs på St1:s mackar i Sverige. På det svarade Anna-Karin Hatt:

– Den som tankar biodrivmedel ska kunna vara helt trygg i att det förnybara bränslet är bra för klimatet och långsiktigt hållbar. I EU:s hållbarhetskriterier, som gäller också i Sverige, finns ett tydligt regelverk som syftar till att säkerställa hållbarheten i bland annat biodrivmedel.

Men fullt så enkelt verkar det trots allt ändå inte vara. För energiministern tillägger:

– Biodiesel baserad på palmolja är ofta, i flera avseenden, sämre än andra biodrivmedel. De sämsta varianterna uppfyller inte dagens hållbarhetskriterier och ska därför inte kunna säljas i Sverige. Utöver att som medborgare ställa krav på oss politiker är det som konsument också viktigt att ställa krav på drivmedelsföretagens agerande och på innehållet i pumparna.

 

***

Läs också söndagens nyhet från Supermiljöbloggen: Ny palmoljeskandal i Indonesien

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.