Region Stockholms framtidsplan ”helt otillräcklig”
2030-sekretariatet riktar kritik mot Stockholmsregionens förslag till ny utvecklingsplan, RUFS. Enligt sekretariatets remissvar saknas konkreta färdplaner för hur klimatmålen ska nås. Det har också en helt förlegad syn på biltrafikens och kollektivtrafikens roll, menar man.
Stockholm, som varit värd för de stora globala miljömötena 1972 respektive 2022, och därtill utnämnts till Europas klimathuvudstad, måste leverera en mycket skarpare plan och ”ta på sig ledartröjan” för det svenska omställningsarbetet.
Så motiverar 2030-sekretariatet skärpan i sitt remissvar över förslaget som tar sikte på perioden fram till år 2040. Förslaget remissbehandlas i ett första steg just nu och är tänkt att klubbas slutligt våren 2026.
(2030-sekretariatet startade sin verksamhet 2013 med syftet att driva på utvecklingen för att uppfylla målet om 70 procents minskning av transportsektorns fossila utsläpp till 2030, och i förlängningen ett transportsystem helt utan klimatpåverkan).
Sekreterariet har inget emot problembeskrivningen av klimatutmaningarna och uppräkningen i dokumentet av tänkbara åtgärder för att nå de långsiktiga klimatmålen. Det vill säga att så kallad nettonollnivå för koldioxidutsläppen uppnås i Stockholmsregionen år 2045.
Men vägen dit är inte beskriven alls, skriver sekretariatet: ”RUFS saknar märkligt nog en koppling till regionens egen koldioxidbudget och därmed en plan för hur utsläppsminskningar ska ske fram till år 2045 då nettonoll ska uppnås. Det saknas också en redovisning av kostnader, intäkter och faktisk klimatpåverkan för respektive förslag, vilket gör det omöjligt att bedöma kostnadseffektivitet och därmed blir prioriteringar mellan förslagen inte faktabaserade”.
”Kollektivtrafik ska vara huvudlösningen”
Den allvarligaste invändningen i remissvaret gäller vad som skrivs om transportsektorn. Kollektivtrafikens roll i förhållande till biltrafiken beskrivs i planförslaget enligt sekretariatet felaktigt och omodernt, som ett komplement och alternativ till bilresandet vid kapacitetsbrist i vägnätet:
”Kollektivtrafik är inte till för att avlasta andra färdslag och ska inte vara ett alternativ, utan den huvudsakliga lösningen för regionens transportbehov. Därtill bör visionen om minskade resebehov vara styrande; som en av världens ledande IT-regioner är det närmast oanständigt att fortsätta utgå ifrån att normen även på 2030-talet ska vara att ta sig till och från jobbet varje dag vid samma tid” heter det.
RUFS-förslaget uttalar sig allmänt positivt om behovet av flygtrafik och slår fast att det är en förutsättning för tillväxt och besöksnäring i Stockholmsregionen. Och flyget kan bli grönare, enligt regionen, med till exempel storskalig inblandning av fossilfria bränslen, högre beläggning och effektivare flygvägar.
Resonemanget sågas dock av 2030-sekretariatet: ”För ett dokument som ska ta oss in i 2030-talet, är detta helt otillständigt. RUFS måste visa hur fossilflygandet minskar till förmån för ett framtidssäkrat flyg där regionen med en rad relativt korta flygsträckor är väl lämpad för ledarskap”.
Remisstiden för planförslaget pågår fram till den 30 september.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till