Oljebolaget Chevron slår rekord. I oktober gav de 2,5 miljoner dollar, eller mer än 16,5 miljoner svenska kronor, till den republikanska valkampanjen. Det är dubbelt så mycket som de redan bidragit med till olika federala kandidater den här valomgången. Summan gör det till den största donationen från ett enskilt företag sedan Citizens United.
Chevron är det andra största oljebolaget i USA och det åttonde största i världen. För dem spelar det stor roll vem som sitter på den politiska makten – i närmare slängar 4,5 miljarder svenska kronor varje år. För oljejättarna i stort handlar det om cirka 16 miljarder kronor årligen. Det är så mycket de årliga skattesubventionerna uppgår till.
Med det i bakhuvudet är det kanske inte så konstigt att de är måna om att stötta ”rätt” kandidater. Bara i år har oljebolagen sammanlagt bidragit med mer än 153 miljoner dollar i valkampanjer, vilket är mer än en miljard svenska kronor. Pengarna har gått till kandidater som på ett eller annat sätt underlättar för den fossila energiförsörjningen. I Chevrons fall har stödet i 91 procent av fallen gått till republikaner på federal nivå.
Metoden verkar löna sig bra. Republikanerna har röstat två gånger för att oljejättarnas subventioner ska upprätthållas och i kongressen har republikanernas röster 109 gånger lett till att oljebolagen blivit rikare.