Renare sjöfart utan bunkerolja – forskare visar på alternativ
Dagens sjöfart är smutsig och det till stor del på grund av den miljöskadliga bunkeroljan som används flitigt. Nu visar ny svensk forskning på lovande alternativ till den farliga oljan.
Sjöfarten står för omkring tre procent av de globala koldioxidutsläppen, enligt en rapport från McKinsey och Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Detta motsvarar ungefär 300 miljoner ton koldioxid per år.
Med det som utgångspunkt siktar IMO, Internationella sjöfartsmyndigheten, på att minska sjöfartens koldioxidutsläpp med 70 procent till 2050 jämfört med 2008. Samtidigt har man inte på ett övertygande sätt lyckats visa hur det ska gå till. Nu har emellertid ny svensk forskning från KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) kunnat visa på lovande alternativ. Framförallt handlar det om att ersätta bunkeroljan.
Vad är bunkerolja?
Bunkerolja är en tung och tjock oljeform som är mindre raffinerad än lättare bränslen som exempelvis diesel eller förnybara bränslen. Detta gör den till ett ekonomiskt attraktivt val för stora fartyg, men den medför även betydande miljöpåverkan. Bland annat leder förbränning av bunkerolja till högre koldioxidutsläpp per energienhet jämfört med lättare bränslen, på grund av dess höga koldioxidintensitet.
Dessutom frigörs svart kol, sotpartiklar och andra miljöfarliga ämnen vid förbränningen. Det här bidrar bland annat till global uppvärmning genom att absorbera solstrålning och påskynda smältningen av snö och is när de deponeras på dessa ytor.
Lovande alternativ
Som alternativ till bunkeroljan föreslår forskarna förnybara bränslen som biometanol och vätebaserade bränslen. De är dyrare än bunkeroljan, men har många andra fördelar. Till att börja med: de bidrar till betydligt lägre koldioxidutsläpp.
Förnybara bränslen som biometanol och vätebaserade bränslen kan dessutom produceras på ett miljövänligare sätt i jämförelse med bunkerolja. Deras produktionsprocess integrerar aktivt förnybar energi och hållbar biomassaproduktion, vilket minskar miljöavtrycket.
Vid förbränningen syns fler fördelar då färre skadliga ämnen som svaveloxider, kväveoxider och partiklar frigörs från dessa bränslen, vilket markerar en tydlig förbättring jämfört med bunkeroljans föroreningar.
Forskarna framhäver även att sjöfartsindustrin redan har börjat anpassa sig till de nya förnybara bränslena. Nydesignade skepp och specialiserade bränsleproduktionsanläggningar är under konstruktion nu, vilket smidigt underlättar övergången. Därmed erbjuder dessa alternativ en hållbar och praktisk lösning för att reducera sjöfartens miljöpåverkan effektivt.
Eller med andra ord: genom politisk vilja och engagemang inom sjöfartsindustrin skulle vi ganska snabbt kunna få se en mindre smutsig sjöfart.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till