Sänkt reduktionsplikt får kritik – från oljebolag!
Som väntat sänker den nya regeringen reduktionsplikten för förnybara drivmedel till lägsta möjliga nivå. Det betyder mer bensin och diesel i tankarna på svenska fordon.
”Ett monumentalt felsteg i en kritisk tid” lyder dock ändå kommentaren från oljebolaget OKQ8:s hållbarhetschef.
Det var ett uttryckligt och unisont vallöfte från samtliga de vinnande partierna SD, M, KD och L att sänka de svenska bränslepriserna genom att minska ambitionerna i reduktionsplikten.
Den avgående S-regeringen lade redan tidigare i år, på riksdagens förslag, fram en proposition där skärpningen av reduktionsplikten gör paus under 2023 för att inte höja drivmedelspriserna än mer.
Ulf Kristersson bekräftar nu att den tillträdande regeringen går längre än så. ”Möjligheten att resa till jobbet och med familjen är grundläggande. Reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, och gäller under mandatperioden” sa han i riksdagens talarstol under tisdagen.
Ett olyckligt besked. Man kunde sänkt skatten istället. Nu skapas en osäkerhet för de producenter som vill satsa på ökad produktion av biodrivmedel, löd kommentaren i Aktuell hållbarhet från nationella samordnaren på Fossilfritt Sverige, Svante Axelsson.
Oljebolaget OKQ8:s nytillträdda hållbarhetschef Lina K Wiles var skarpare än så i sin kritik av statsministerns besked:
Ett monumentalt felsteg i en kritisk tid. Jag kan inte se det som något annat. Det viktiga här och nu är att dramatiskt minska utsläppen….Jag är extremt oroad över en regeringsförklaring som visar en förfärande brist på krisinsikt gällande klimatfrågan. Vi kan inte vänta och hoppas på minskade utsläpp i framtiden, eller någon annanstans, säger hon i sin kommentar på Linkedin.
I siffror betyder regeringen Kristerssons besked att dagens väsentligt högre svenska nivå på 30 procents inblandning i diesel och cirka sju i bensin sänks till tio respektive två procent om drygt ett år. Enligt Svt:s inslag med en talesperson från Naturvårdsverket innebär detta cirka fem miljoner ton ökade fossila koldioxidutsläpp årligen från när förslaget genomförs.
Även det svenska etappmålet 2030 för transportsektorns minskade klimatpåverkan är i stor fara att inte uppnås, framhåller man.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till