Shells hemliga PR-strategi avslöjad
Att Oljejätten Shells bjudresor till politiker givit goda resultat är numera välkänt. Strategin för att charma NGO:s tycks däremot ha varit mindre lyckad.
Nu har hemliga dokument läckt ut som beskriver Shells PR-strategi för att tvätta sin smutsiga byk efter skandalen i Nigeria under 90-talet. Då anklagades Shell för att ha deltagit i avrättningarna av aktivister Ken Saro-Wiwa och ett antal andra lokala ledare som hade fräckheten att kräva ekonomisk kompensation för de oljefyndigheter som gjorts i regionen.
Shells strategi gick ut på att försöka närma sig organisationer som Amnesty International och Human Rights Watch, som ansågs lättare att snärja. Med dessa skulle man samarbeta.
Organisationer som Greenpeace, Friends of the Earth och företaget the Body Shop (!) ansågs helt omöjliga och dessa skulle man snarare utmana och utmåla som mindre trovärdiga.
Shell har konsekvent förnekat all inblandning i avrättningarna, men 2009 gick man ändå med på att betala $15.5 miljoner dollar till de Nigerianska aktivisternas anhöriga i en juridisk uppgörelse.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till