(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Shells PR-strategi fortsätter

Sedan tidigare vet vi ju att oljejätten Shell lägger ner resurser på bjudresor åt politiker och att dessa verkar ge goda resultat. Deras hemliga PR-strategi som beskriver hur man ska snärja och charma NOG:s och deras infiltration av Nigerias stat känner vi också till.

Men Shell vill inte sluta med sina försök till grönmålning. En nyöppnad konstutställning om klimatförändringar sponsras av inga mindre än Shell. Effektbloggen rapporterar:

Miljöorganisationen Platform, som protesterat mot samarbetet, skriver på sin hemsida att sponsringen är ett sätt för oljekoncernen att köpa goodwill från viktiga grupper (så kallade special publics) som akademiker, media och NGO:s, vilken i sin tur ger koncernen en social licens för sin verksamhet.

Sedan 2009 anlitar Shell också PR-firman Fishburn Hedges för att driva ett Special Publics Engagement Programme. Förra året sponsrade man utställningen BBC Wildlife Photograpy Exhibition på National History Museum, men samarbetet fick avslutas efter protester.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.