Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Regeringens vårbudget innehåller både subventioner till fossila bränslen och en halvering på sikt av anslaget för miljö och klimat. De här förslagen får nu skarp kritik av miljöorganisationer, och även av S-märkta Aftonbladet.

    Finansminister Mikael Dambergs (S) presentation av vårbudgeten häromdagen färgades av naturliga skäl av Rysslands invasion av Ukraina och behovet av förstärkt beredskap och civilt skydd i Sverige. Och så fanns det ett paket med pengar till sjukvården.

    Men klimatet, det jämte Ukrainakriget allt överskuggande trygghetshotet, mot Sverige och hela övriga världen? Nej, finansministern hade inget att säga i den frågan.

    Det så kallade Klimatklivet för industriella investeringar får visserligen en del pengar till nya satsningar, liksom de som köper miljöbilar enligt bonus-malusmodellen. Men vårpropositionen innehåller även det ur klimatperspektiv uppseendeväckande paketet med en inbromsning av reduktionsplikten för diesel- och bensinbilar, sänkt skatt på de fossila drivmedlen och en kontantutbetalning till samtliga bilägare för kompensation för bränslepriserna, oavsett om man bor i Karesuando eller på Kungsholmen i Stockholm.

    Den här försvagningen av klimatpolitiken får kritik från flera miljöorganisationer, bland andra Naturskyddsföreningen. Dess ordförande Johanna Sandahl anmärker mot den prognos regeringen gör i budgeten om kraftigt minskade anslag inom miljöområdet inom några år.

    Är det alltså ett vallöfte från Socialdemokraterna, att en S-ledd regering tänker halvera miljöbudgeten år 2025? frågar Sandahl i sin kommentar i organisationens pressmeddelande.

    Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll har besvarat kritiken med att den här typen av minskade anslag alltid förekommer i slutet av en mandatperiod, men ministerns uttalande stämmer inte enligt Aktuell Hållbarhets granskning av uttalandet. Budgetåren 2014 och 2018 låg de planerade framtida utgifterna för miljö och klimat på samma eller högre nivå som innan.

    Även 2030-sekretariatet är missnöjt med regeringens förslag och pekar på att utsläppsmålet för transportsektorn till 2030 nu får sägas vara i fara.

    Att sänka skatten på fossila drivmedel och kort före valdagen skicka alla bilägare en check på 1000 eller 1500 kronor har alltför dålig träffsäkerhet och är ovärdigt en ansvarsfull regering, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet om budgeten.

    Även från universitetsvärlden kommer kritiska inlägg. Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap vid Uppsala universitet, illustrerar i ett Twitterinlägg hur klimatet inte nämndes överhuvudtaget av finansministern.

    S-märkta Aftonbladet anser i sin kommentar att det är hög tid för partiet att visa att det finns fler alternativ för de som bryr sig i klimatfrågan än Miljöpartiet i valet i höst. Men regeringen verkar ”mest fokuserad på att gnugga bort de sista gröna fläckarna som den tidigare regeringspartnern lämnade efter sig” skriver Susanna Kierkegaard på ledarplats.

    Det återstår att se om minoritetsregeringen överhuvudtaget får igenom sina förslag. Beträffande priserna på bensin och diesel har en ohelig allians bestående av V, KD, L, M och SD förklarat sig beredda att gå ännu längre för att sänka dem mer, vilket SMB berättat om tidigare, även i denna länk.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.