← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

SL betalade 273 miljoner – fick sämre kvalité


När SL betalade MRT 273 miljoner kronor för att ansvara för drift och underhåll av tunnelbanan i Stockholm var det för att kvalitén skulle öka. Den blev sämre.

2009 skulle SL anlita företag som skulle ansvara för tunnelbanans drift och underhåll i Stockholm. Man beslutade sig för MTR trots att det fanns billigare alternativ. Motiveringen var att MTR hade garanterat en högre kvalité i tunnelbanan. Men så blev det inte riktigt.

Landstingets revisorer har granskat beslutet och kommit fram till att tunnelbanan inte fick högre kvalité – den fick sämre.

– Bland bristerna så är det att punktligheten inte har uppfyllts, att kundnöjdheten har legat lågt, att det finns en del på perrongsidan att göra, att underhåll på vagnar och tåg kan vara så mycket försämrad att det kan uppstå risker i trafiken, säger Bengt Östh från landstingets revisorer.

– På lång sikt kan det innebära risker för passagerarna.

Ansvarig för att anlita MTR är bland andra Christer G Wennerholm (M), ordförande för SL.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra