Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Slut med svavel för sjöfarten

    Foto: Martin Damboldt/Pexels

    Nu träder nya regler för den internationella sjöfarten i kraft. Från 2020 måste svavelinnehållet i sjöfartsbränsle sänkas rejält, vilket väntas leda till minskade luftföroreningar och lägre koldioxidutsläpp. Men det finns en risk att haven drabbas.

    Från och med 1 januari i år får fartyg endast använda bränsle med väldigt lågt svavelinnehåll, 0,5% jämfört med tidigare 3,5%.

    Redan 2008 kom beslutet från det internationella sjöfartsorganet IMO, men det tog tolv år innan de sänkta halterna blev verklighet. Trots ett decennium av förberedelser väntas nästan all sjötransport runt om i världen nu få böter, skriver The Guardian.

    Fartygsolja har länge varit en av de smutsigaste fossila bränslena, tillverkat av billig råolja som inte går att förädla till andra drivmedel. Utsläppen från fartygen sker oftast långt ifrån land, vilket gjort att medföljande luftföroreningar och klimateffekter ignorerats.

    Men med de nya reglerna ska svavelorsakade luftföroreningar som exempelvis surt regn minska. Förhoppningen är också att satsningen ska få positiva konsekvenser för klimatet. Svavelfyllt fartygsbränsle är ofta väldigt kolintensivt, och kostnaderna för att minska svavlet kan motivera sjöfartsbolagen att bli mer effektiva med bränslet.

    Det skulle vara väldigt välkommet, särskilt med tanke på att sjöfartsindustrin länge stått utanför den allmänna debatten om höjda klimatambitioner. Branschens utsläpp omfattas exempelvis inte av Parisavtalet, men utdragna diskussioner förs för att få ett klimatmål för sjöfarten på plats.

    Det finns dock en risk att de nya reglerna kan komma att slå mot haven. På en del av fartygen används så kallade skrubbrar som ”tvättar” utsläppen. I somras visade IVL Svenska miljöinstitutet hur svavelhaltigt restvatten från skrubbrarna släpps ut i havet, och där riskerar att skada den marina miljön.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.