Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Stavanger, Norges fjärde största stad, införde den 1 juli avgiftsfri kollektivtrafik. Införandet är ett försök som pågår i ett år. Gratisresor erbjuds till alla som är folkbokförda i kommunerna Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg. 

    Satsningen, som Bussmagasinet var först i Sverige med att rapportera om, är den första i sitt slag i Norden. Satsningen beräknas kosta 200 miljoner norska kronor. Kommunen har som mål att 70 procent av stadens resor ska ske med kollektivtrafik, på cykel eller till fots, något man alltså hoppas att projektet ska bidra till. 

    Situationen i Sverige

    I Sverige finns ett antal kommuner som erbjuder eller har testat nolltaxa i kollektivtrafiken, enligt en sammanställning av Planka.nu. Diskussionerna kring subventionering av kollektivtrafik har fått liv under året, inte minst efter Tysklands test med kollektivtrafikresor i hela landet för 9 euro i månaden, ett försök som sedan ledde till en permanent satsning. Nu har landet lanserat ”Tysklandsbiljetten”, som möjliggör fria resor i landet för drygt 500 kronor per månad. Miljöpartiet tog inspiration och la fram ett förslag om en svensk motsvarighet, ”Sverigekortet”.

    SL, som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm, meddelade under 2022 att de arbetar med ett system för “capping”, det vill säga en pristakmodell. När det är på plats kommer ett visst antal köpta enkelbiljetter på en dag automatiskt övergå till en dygnsbiljett. Västtrafik, kollektivtrafikaktör i Västra Götaland, arbetar i stället med ett återbäringssystem.

    Ingen mirakellösning

    Införandet av avgiftsfri kollektivtrafik har dock inte visat sig leda till automatisk minskning av biltrafiken. En risk är dessutom att cykling och gång minskar, vilket kan ha negativa effekter för såväl klimat och miljö som folkhälsan. En rapport från K2, Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, slår fast att om målet är att minska biltrafiken, bör nolltaxa finansieras genom att bilismen tar de ökade kostnaderna för kollektivtrafiken.

    Behovet av att minska biltrafiken är stort. Inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges växthusgasutsläpp och för att minska transportsektorns klimatpåverkan behöver vi ställa om till ett transporteffektivt samhälle, med tyngdpunkt på gång, cykel och kollektivtrafik.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.