Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Stockholmarna prioriterar kollektivtrafiken över förbifarten

    I gårdagens DN stod det klart: Stockholmarna prioriterar satsningar på kollektivtrafik före satsningar på fler bilvägar.

    DN har (tillsammans med Synovate) genomfört en opinionsundersökning i Stockholmsregionen om hur Stockholmarna ställer sig till olika typer av satsningar inom infrastruktur. 39% ser en utbyggnad av tunnelbanan som den viktigaste pusselbiten, medan endast 18% anser att trafikproblemen bäst löses genom att bygga nya vägar. Räknar man samman samtliga resesätt som ställs upp i undersökningen får kollektivtrafiken stöd av 69% av respondenterna – mot vägens 18%. YIMBY sammanfattar väl:

    Vi i YIMBY ser frågan som en fråga om kapacitet och prioriteringar. En tunnelbana har helt andra möjligheter att transportera många människor på ett effektivt, snabbt och miljöriktigt sätt än vad nya motorvägar ens kan komma i närheten av. Dessutom är kostnaden per transporterad resenär avsevärt mindre med tunnelbana.

    Som exempel kan nämnas att trafiken på förbifarten beräknas bli 120.000 fordon per dygn. Detta till en kostnad av 30 miljarder. Det kan jämföras med Helsingfors utbyggnad av Västmetron som kommer att transportera ungefär lika många dagliga resenärer. Kostnaden är beräknad till 800 miljoner euro, vilket med dagens valutakurs blir drygt 7 miljarder svenska kronor.

    Förbifarten kostar alltså ungefär fyra gånger så mycket per resenär. Och då är inte kostnaden för miljö- och trafikskador inräknad. Med tanke på hur trafiksituationen ser ut i Stockholm, och med den befolkningsutveckling vi ser, är det inte utan att man funderar över prioriteringarna.

    Tidigare har Supermiljöbloggen skrivit om att Förbifarten både är försenad, fördyrad och förstörande. Dessutom leder den till mer trängsel och att färre åker kollektivtrafik.

    Experterna och opinionen tycks vara enade om att satsa på kollektivtrafiken istället för nya jättemotorvägar. Frågan är när även politikerna ska nå till den slutsatsen.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.