← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Svenska företag dåliga på biologisk mångfald

Foto: Pexels

Inte ett enda av de hundra största företagen får grönt ljus i en ny hållbarhetsgranskning. Bara en femtedel har någon form av policy eller mål för biologisk mångfald.

Biologisk mångfald är en extremt underprioriterad fråga bland svenska storbolag, visar årets biodiversitetsindex som hållbarhetsföreget Ecogain har gjort.

I granskningen har Ecogain granskat hållbarhetsredovisningen hos Sveriges, Norges, Danmarks och Finlands hundra största företag. För grönt ljus krävs ett tidssatt mål om “netto noll förlust” eller förbättring av biologisk mångfald” till 2030. Inte ett enda av de svenska företagen får grönt ljus, och bara 4 procent av de nordiska bolagen matchar kraven.

Svag förbättring – men fortfarande riktigt uselt

43 procent av företagen nämner biologisk mångfald i sin hållbarhetsredovisning, men bara 18 procent har något slags mål eller policy för biologisk mångfald. Det innebär att hela 82 procent av bolagen får rött ljus i granskningen. Det är dessutom bara 14 procent av företagen som har någon form av uppföljning av biodiversitetsarbetet.

Det har skett en svag förbättring jämfört med tidigare år, men sett till helheten är resultatet fortfarande bedrövligt. Inte ett enda av de svenska storbolagen levererar löften som ligger i linje med hur FN:s kommande globala biodiversitetsmål behöver se ut.

Precis som klimatfrågan behöver frågan om biologisk mångfald bli en naturlig del av det strategiska hållbarhetsarbetet i varje företag, från den operativa verksamheten till längst ut i leverantörskedjan, säger Ecogains VD Anders Enetjärn.

Jämfört med våra nordiska grannländer ser det inte heller bra ut. I en landsvis jämförelse mellan de fem högst rankade företagen i varje land tar Finland täten, följt av Danmark, Norge och sist Sverige.

LKAB, Ikea och SCA i toppen

Trots överlag svaga resultat, sticker några ändå ut mer än andra. SCA och LKAB hamnar på en delad förstaplats.

Sex av de tio företagen högst upp på listan återfinns inom branscherna material, kraftförsörjning och energi, som alla har direkta markanspråk. Det innebär också att de har större krav på sig att arbeta med frågor kring biologisk mångfald, jämfört med flera andra branscher.

Ecogain lyfter fram tvåan Ikea som ett bra exempel på hur företag i sällanköpsbranschen, som inte omfattas av samma krav, kan sätta tuffa miljömål:

Ikea sätter i sin hållbarhetsstrategi upp tre tunga ambitioner; de ska bli ett cirkulärt företag, de ska bli klimatpositiva, och de ska regenerera resurser, skydda ekosystem och förbättra den biologiska mångfalden.

Det är stora åtaganden som möjliggör kravställande från externa parter. Ikeas största påverkan på den biologiska mångfalden sker genom stora materialinköp såsom skogsråvara och bomull, detta förstår Ikea och man har som mål att 100 % av skogsråvaran de köper in ska vara FSC-certifierad.

Sämst är de hela 42 bolag (!) som inte får ett enda poäng i hela rankingen. Bland dem finns bland annat Volkswagen, Spotify, Kinnevik och Ericsson.

Ecogains granskning mäter bara företagens rapportering, inte vad som görs i praktiken. Förhoppningsvis kommer företagen inse vikten av skarpa mål för biodiversitet och omsätta detta till handling. Bolagen måste förstå att biologisk mångfald behöver bli en naturlig del av affärsmodellen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra