Trafikverket: Tågkaos utan högre underhåll
Trafikverket släppte nyss en rapport om hur den svenska järnvägen ser ut idag. I rapporten talar man om hur situationen för järnvägen ser helt annorlunda idag jämfört med för tio år sedan. Aldrig förr har så många åkt tåg och så många godstransporter gått via räls och det leder till att järnvägen slits ut snabbare.
Rapporten menar att vi redan idag behöver investera 15 miljarder i järnvägen och att vi de närmsta fem åren måste investera 25 – 30 miljarder för att beta av skulden av att järnvägen tidigare prioriterats ned. Idag ligger gapet mellan järnvägens behov och resurser på 2 – 3 miljarder årligen.
Ett annat problem är att spåren är för hårt trafikerade och ligger nära sina kapacitetstak. Det gör att spåren slits ut snabbare, att det är svårare att genomföra arbete på dem och att effekterna av eventuella händelser blir större än nödvändigt.
Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm säger att man måste prioritera om mellan trafikslagens investeringar samt tillföra nya pengar om vi ska kunna uppehålla en så hög trafikeringsnivå som vi har på dagens järnvägar. Alternativet blir annars att minska tågtrafiken, något som går stick i stäv med målet om fördubblad kollektivtrafik.
Den tolvåriga investeringsplan som Alliansen beslutade om förra våren kommer inte att komma tillrätta med dessa problem utan de beräknas öka med fler störningar som effekt.
Trafikverket föreslår följande åtgärder;
- Genomföra satsningar för att förbättra kapacitetssituationen och öka robustheten (på kort sikt framförallt underhåll och reinvesteringar, på längre sikt även ökade nyinvesteringar) eller begränsa trafiken för att nå kvalitetsförbättringar.
- Öka reinvesteringar för att ta itu med en åldrande infrastruktur eller stå inför ett mycket stort investeringsbehov om 10-15 år.
Alliansen sänkte i den senaste budgeten järnvägens underhåll med 700 miljoner kronor.
(Edit: En inaktuell artikel hade smugit sig in i artikeln och det är därför en mening har plockats bort)
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till