Trots klimatnödläge körs EU-bilar utan passagerare 100-tals mil varje månad
Varje månad kör chaufförer närmare hundra bilar 90 mil tur och retur Bryssel-Strasbourg, utan passagerare, för att vara till EU-ledamöternas förfogande. Det rapporterar Dagens Nyheter.
Europaparlamentet röstade i november för att utlysa klimatnödläge i EU. Trots det används parlamentets bilar på ett allt annat än klimateffektivt sätt, rapporterar DN. I Bryssel har ledamöterna 120 bilar med chaufför som de kan använda. 105 av dem kör tur och retur Strasbourg (15 är elektriska och klarar inte sträckan). Nu visar det sig att få av dem har passagerare med sig.
Tolv gånger om året möts EU:s 751 folkvalda parlamentariker under fyra dagar i Strasbourg, 44 mil från Bryssel, för att fatta beslut. Att de sammanträder både i denna franska gränsstad och i Bryssel beräknas kosta över en miljard kronor årligen och belastar dessutom miljön. Kampanjen Single Seat (ett säte) – som motsätter sig flytten mellan städerna – har räknat ut att klimatbelastningen för enbart transporterna årligen motsvarar 4.900 returresor med flyg Berlin–New York.
Enligt DN körs EU-parlamentets bilarna ofta kör tomma från Bryssel till Strasbourg för att kunna användas av ledamöterna där. I Strasbourg hämtas ledamöterna bland annat vid flygplatsen för att köras till hotell eller parlamentets byggnad i stadens utkant. Av 105 bilar som användes till sessionen I Strasbourg i november 2019 hade enbart 25 av bilarna passagerare. I resten fanns bara chauffören i bilen.
Siffrorna är likartade för andra månader, bekräftar Europaparlamentets presstjänst för DN:
Bilarna körs till Strasbourg för att ledamöterna behöver dem där också. Annars skulle 120 bilar vara stationerade i Strasbourg, men bara användas under sessionerna.
Enligt DN har talespersonen har inget svar på varför parlamentarikerna inte kan ta taxi eller använda offentliga transportmedel. I ett uppföljande mejl skriver personen (som inte får uttala sig med namn) till DN att arrangemanget även handlar om säkerhet.
Det har länge funnits en kritik kring kring att EU-parlamentet varje år måste flytta på sig och DN har tidigare skrivit om hur Svenska EU-parlamentariker vill stoppa flyttkarusellen mellan städerna. Men att enbart ha parlamentet i Bryssel kräver dock att EU-länderna är eniga. Hittills har framför allt Frankrike motsatt sig en förändring.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till