Tysklands 9 euro-biljett: så har det gått
Inför sommaren lanserade Tyskland ett kraftigt subventionerat resekort för att uppmana invånarna att resa kollektivt. Kortet låter passagerare resa över hela landet under sommaren för bara nio euro i månaden. Efter en dryg månad kommer nu en första uppföljning: satsningen får både ris och ros.
Sedan kortet lanserades den 1 juni har det sålts 20 miljoner gånger. Initiativet var ett svar på ökade energi- och drivmedelspriser och togs fram för att främja klimatvänligare transport och minskad bensinkonsumtion. Priset, nio euro per månad, gäller för resenärer i alla åldrar och korten går att resa på till och med sista augusti i år.
Halvtid i satsningen: hur har det gått?
Det rabatterade kortet har lett till en ökning av resenärer. Enligt tyska tågföretaget Deutsche Bahn har antalet resenärer på regionaltågen ökat med i snitt tio procent, medan vissa regionaltåg i Berlin och Brandenburg har sett ökningar uppemot 25 procent, rapporterar ETC.
Konsultföretaget Tomtom har på uppdrag av tyska nyhetsbyrån DPA analyserat användningen av kortet. De kom fram till att bilköerna hittills har minskat i 23 av 26 undersökta städer. I Berlin och Brandenburg, där tågresenärerna ökade rejält, bedöms många ha valt tåg istället för bil.
Uppskattat av resenärerna – men utmanande för transportaktörerna
Som förväntat ökade antalet resenärer i tåg-, buss- och spårvagnstrafiken, vilket var positivt, om de nytillkomna resenärerna annars hade färdats med bil. Hur resenärernas färdmönster har ändrats, det vill säga hur nya resenärer annars hade rest, finns ännu inga uppgifter om – vilket gör testet svårutvärderat.
Invånarna är generellt positiva till satsningen: 70 procent vill att biljetten förlängs. Transportaktörerna är dock kritiska till den korta förberedelsetiden och uteblivna resurser för att hantera den ökade mängden resenärer. Situationen har lett till underbemannade fordon, platsbrist, och ovana resenärer som skapat förseningar.
Klimatbiljett möjlig uppföljare till sommarbiljetten
Frågan om den subventionerade sommarbiljetten förlängs eller får en uppföljare finns ännu inget säkert svar på. Någon direktförlängning verkar det inte bli, men regeringen ser ut att planera för en “klimatbiljett” som uppföljning på sommarens satsning. Exakt hur den kommer att fungera har ännu inte kommunicerats.
I ett utkast till regeringens Klimaschutz-sofortprogramm, ett klimatåtgärdsprogram som väntas lanseras under juli månad, framgår dock att man är beredd att avsätta finansiella medel för åtgärder som bidrar till att kollektivtrafiken permanent blir mer attraktiv.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till