Utsläppssnåla bilar lönsammare med nytt skatteförslag
En fordonsskatt på törstiga bilar, som sedan används för att ge rabatt till de som köper utsläppssnålare modeller, det är något som utredningen för en fossiloberoende fordonsflotta förväntas föreslå i december enligt Dagens Industri.
Systemet kallas ofta bonus-malus, och syftar till att uppmuntra inköp av mer utsläppssnåla bilar, något som också har blivit resultatet i Frankrike där systemet införts. Sedan tidigare är det känt att de tre rödgröna partierna och Centerpartiet vill ha någon form av bonus-malussystem. Däremot finns det olika idéer om detaljerna i systemet, så som var brytpunkten borde ligga, det vill säga hur snål en bil måste vara för att börja få stöd istället för att betala in en avgift. Enligt DI blir förslaget från utredningen att brytpunkten hamnar på 120 gram koldioxid per kilometer år 2015, men de förslår också att brytpunkten ska justeras ned med 6 gram per år så att brytpunkten hamnar på 90 gram till 2020. Förslaget ligger nära i ambitionsnivå de föreslagna EU-regler som ska stoppa tillverkningen av bilar som släpper ut mer än 95 gram från 2020.
Gröna bilister hade dock velat se ännu högre avgifter för de törstigaste bilarna, och större stöd till de snåla varianterna.
Förslaget är dumt utformat eftersom det inte tillräckligt gynnar de bästa och fasar ut de sämsta säger Mattias Goldman på Gröna Bilister.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till