Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    V-kritik mot att pengarna från trängselskatten används till vägbyggen

    Partiets miljöpolitiska talesperson vill se mer pengar till kollektivtrafiken.

    Frågan om vart pengarna som dras in via trängselskatten i Stockholm tar vägen debatterades i riksdagen i förra veckan mellan Jens Holm (V) och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

    Holm förklarade saken på följande sätt i sin fråga till ministern:

    En av grundtankarna med trängselskatten i Stockholm, som en majoritet av stockholmarna röstade för 2006, var att intäkterna skulle kunna finansiera utbyggd och förbättrad kollektivtrafik. På valsedeln stod följande: ”Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar.”

    Men Holm som bett Riksdagens utredningstjänst att titta på hur mycket som faktiskt gått till kollektivtrafiken fick följande svar från utredningstjänsten:

    De totala trängselskatteintäkterna under perioden 2008-2013 beräknas bli 1 987 miljoner kronor i 2009 års priser.
    Trängselskatten har i sin helhet använts för ett antal vägprojekt som återges i figur 1.

    I utredningstjänstens svar, som Supermiljöbloggen tagit del av, framgår samtidigt att vägprojekten innehåller vissa åtgärder som gynnar busstrafiken, samt att trängselskatten finansierar vissa vägar som normalt finansieras genom den så kallade länsplanen, vilket gjort att länsplanen för Stockholm därmed fått pengar till spårtrafik. Och det var bland annat detta som Elmsäter-Svärd lyfte fram i debatten:

    – Det är alldeles riktigt att en stor del går just till förbifarten. Men som jag nämnde finns det nu möjligheter att göra ändringar i länsplanen med utpekade objekt på spårsidan som annars inte skulle ha kommit till om man inte gjort överenskommelsen.

    Holm menade å sin sida att detta knappast var tillräckliga satsningar på kollektivtrafiken och att frågan här handlade om pengarna från trängselskatten och inget annat.

    – Hur mycket har gått till vägar och hur mycket har gått till kollektivtrafik? Till kollektivtrafik har det inte gått ett öre av de nästan två miljarderna. Till vägar har exakt allting gått, och den absolut största delen går till byggandet av Förbifart Stockholm. Catharina Elmsäter-Svärd, är inte detta ett svek mot stockholmarnas vilja att införa trängselskatt i Stockholm och att intäkterna bland annat ska gå till kollektivtrafik?

    Hela debatten kan ses här.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.