Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Delar av Stockholms innerstad får förbud mot bensin- och dieselbilar med start i slutet av 2024. Det är första gången en så kallad miljözon klass tre införs i Sverige – och fler trafikförändringar är att vänta.

    Det är styret i Stockholms stad – S, MP och V – som nu meddelar att innerstaden får en ny miljözon. Området ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan ingår. Totalt är det 20 kvarter som omfattas. 

    Införandet av miljözonen syftar till att förbättra luftkvaliteten i staden. 

    – För att vi ska komma till rätta med luften i Stockholm behöver elektrifieringen gå snabbare. Elfordon bidrar också till lägre klimatutsläpp och mindre buller, som gör att fler leveranser kan ske nattetid. Det minskar trängseln på vägarna i innerstan, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande

    Miljözonen införs med start 2024 och ska vara helt införd 2026. Förändringarna innebär att endast elfordon och bränslecellsfordon samt gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6 för köra i zonen. 

    Parkeringsplatser tas bort och boendeparkering blir dyrare

    Det här är en i raden av trafiknyheter från styret i Stockholms stad. För ett tag sedan meddelades att Gamla stan skulle bli miljözon klass tre – något man nu har backat från. I stället har man beslutat sig för att ta bort minst 130 parkeringsplatser, rapporterar SVT

    Gamla stan blir en så kallad stadsmiljözon och berörda parkeringsplatser, som nu tas bort, är de på Mälartorget, Kornhamnstorg, Storkyrkobrinken, Lilla Nygatan, Munkbrogatan och Munkbrotorget. På Skeppsbron tas en tredjedel av platserna bort. 

    Nyligen aviserades även att avgifterna för boendeparkering i staden höjs markant: från 1100 till 1600 kronor per månad. Det är första höjningen sedan 2016. Syftet med höjningen är att säkerställa framkomligheten i staden.

    – Det är en märkbar förändring, men det tål att påminnas om att boendeparkering är en mycket kraftfull rabatt jämfört med den vanlig taxan för gatuparkering. Även efter den här justeringen kommer boendeparkering att vara starkt subventionerat, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.


    SMB intervjuade trafikborgarrådet Lars Strömgren när han nyss tillträtt sin post. Läs intervjun här!

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.