Höjd flygskatt finansierar järnvägssatsningar i Frankrike

Frankrike kommer att höja skatten på flyg och låta intäkterna gå till investeringar i järnvägen, meddelade landets transportminister häromveckan. Förhoppningen är att göra tågresandet mer attraktivt genom att prisskillnaden mellan flyg och tåg blir mindre.
Flera länder börjar nu agera för att uppmuntra invånarna att resa mer hållbart. Tyskland introducerade nyligen sin omskrivna nationella kollektivtrafikbiljett, “Tysklandsbiljetten”, något som lett till minskad biltrafik och ökad tågtrafik. Flera länder, inklusive Frankrike, lägger stora resurser på att göra sina städer mer cykelvänliga. I Paris byggs nu gatorna för att ge mer plats för cyklister och fotgängare
Nyligen meddelade Frankrikes transportminister Clément Beaune att landet ökar skatten på flygresor och investerar i järnvägen. Det handlar om investeringar på omkring 100 miljoner euro (drygt 1 miljard svenska kronor) och pengarna ska alltså komma från ökad flygskatt.
Tidigare i år aviserade Frankrike att man förbjuder korta inrikesflyg. Resor som går att nå göra under två och en halv timme med tåg är numera inte tillåtna att göra med flyg. På flygtemat meddelade dessutom nederländska flygplatsen Schiphol nyligen att man planerar att förbjuda privatflygplan någon gång under åren 2025-2026. Med andra ord händer det positiva saker på flygfronten.
Beslutet att höja skatten på flyg och satsa på järnvägen kommer kort efter att Greenpeace publicerat en rapport som blottlägger de stora prisskillnaderna mellan flyg och tåg. I rapporten framkommer att europeiska tågresor är mellan två och fyra gånger dyrare än flygresor. I sju av tio fall var flyg billigare än tåg.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till