Ny teknik halverar tiden för att återvinna batterier
Forskare vid KTH har utvecklat en metod för att halvera återvinningstiden för förbrukade litiumbatterier. Dessutom lyckades forskarteamet även återvinna större mängd av metallerna.
SMB har tidigare rapporterat om hur elbilsutvecklingen även drivit på utvecklingen av elbilsbatterier. Men trots att flera miljöinnovationer har skett är batterierna fortfarande problematiska ur miljösynpunkt.
Det är därför positivt att forskarna vid KTH inte bara lyckats halvera återvinningstiden för uttjänta litiumbatterier med hjälp av ny ultraljudsteknik, de har även kunnat återvinna en större mängd metaller från batterierna.
Vi utför metallutvinningen på halva tiden jämfört med vad som normalt behövs och vi får ut mer metalljoner än vad man normalt rapporterar i vetenskaplig litteratur. Vi gör det dessutom med svaga syror som ättiksyra och citronsyra i stället för svavelsyra, vilket är gynnsamt ur alla perspektiv när det kommer till både arbetsmiljö och hållbar utveckling, säger Xiong Xiao, forskare vid KTH.
Batterierna de arbetat med återfinns bland annat i mobiltelefoner och elbilar.
Naturskyddsföreningen beskriver hur litiumjonbatterier, som är den vanligaste batteritypen för elfordon idag, innehåller flera typer av metaller som litium, koppar, aluminium och kobolt. Förutom att utvinningen av metallerna kan innebära sociala och miljömässiga problem är flera av metallerna sällsynta.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till