Alliansen presenterar miljöbilssatsning

Foto: Sigurður Ólafsson

Alliansen har presenterat ett förslag för fler miljöbilarDe vill införa en miljöbilsbonus, höja fordonsskatten för bilar med stora utsläpp och bygga 10 000 laddstolpar för elbilar. Men de får kritik för att ha givit efter för lobbyism från Volvo. 

Förslagen för fler miljöbilar som alliansen presenterade är:

  1. De som köper en miljövänlig bil ska få en miljöbonus i samband vid inköpstillfället. Pengarna till bonusen ska tas fram genom att bilar som är sämre för miljön får en högre fordonsskatt. En utredning om hur de ska gå till ska göras. Förslaget kan tidigast bli verklighet den 1 januari 2017 och ska då ersätta supermiljöbilspremien.
  2. De vill Införa ett investeringsstöd på upp till halva kostnaden för att bygga laddningsstationer till elbilar. Det beräknas skapa upp till 10 000 ny laddstolpar under nästa mandatperiod.
  3. Supermiljöbilspremien fylls på så att den räcker hela året och förlängs fram tills dess att ett ny miljöbonus införs. Den som köper en laddhybridbil får 40 000 kr och den som köper en ren elbil får 55 000 kr.
  4. De vill Skattebefria det förnybara dieselbränslet HVO som bland annat är gjord av svensk skogsråvara. Även avancerade biodrivmedel som bensin gjord på svensk skogsråvara ska skattebefrias.

Bakgrunden till att supermiljöbilspremien fylls på så att den räcker hela året är att pengarna till premien tog slut. Den nya miljöbilsbonusen kommer troligen att vara ungefär lika stor som supermiljöbilspremien är idag, enligt vad centerledaren Annie Lööf sagt till SvD.

Folkpartiledaren Jan Björklund passade på att kritisera andra partier i samband med att förslaget presenteras och säger till SvD att

Det finns partier som går till val på att de inte gillar bilar. De ska hårdbeskatta allt som rör sig egentligen. Problemet är att det kommer att slå stenhårt utanför storstäderna.

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löven säger till DN att alliansens förslag är bra. Men han menar att de är långsamma.

Bonus malus-systemet har vi föreslagit i flera år. Det är bra. Men jag begriper inte varför de ska vänta tills 2017. Det är färdigutrett och det måste gå att implementera mycket snabbare

Efter att satsningen presenterades så har det kommit kritik om att alliansen ger efter för Volvo. Centerpartiet ville tidigare att den som köper en bränsletörstig bil ska få betala en extra avgift i samband med köpet. Volvo har varit kritiska till förslaget då de menar att det skulle kunna drabba försäljningen. Expressen skriver att

Volvo har framfört sina önskemål till Centerledaren, tillika näringsminister, Annie Lööf.

– Volvo har tagit upp den här frågan med Annie Lööf på möten. De har haft önskemål på hur man ska utforma den här modellen, säger Oscar Sundevall, pressekreterare hos C-ledaren.

Och billtillverkaren fick sin vilja igenom. När alliansen i går presenterade sitt miljöbilspaket hade man lyssnat på Volvo och skrotat Centerns idé om en registreringsavgift. I stället tar man in pengarna mer långsiktigt på fordonsskatten.

– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN.

Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, är kritisk.

Det blir absurt att Volvo går in här och lyckas lobba in detta inför ett val. De undanröjer ett väldigt kraftfullt styrmedel. Det som man nu kommit fram till är inte alls lika styrande som det Centern ville från början. Det är svagt av alliansen att de väjer för sådana här kortsiktiga intressen.

Men Dagens Nyheters motorexpert Lasse Swärd menar att alliansens förslag med höjd fordonsskatt kan slå hårt mot Volvo och Saab eftersom deras bilar kräver mycket bränsle.

Annie Lööf och Åsa Romson möttes igår i en debatt i TV4 om bilar och miljö. Du kan hitta den debatten här.

Miljö online2

Liknande artiklar