Carl Schlyter (MP): Så ska vi stoppa kolgruvorna

Foto: Anders Hellberg

Slaget är ännu inte förlorat, menar riksdagsledamoten. 

Carl Schlyter, riksdagsledamot för Miljöpartiet, var en av de som hårdast kritiserade det egna partiet efter regeringens beslutet att tillåta Vattenfall att sälja sin tyska brunkolsverksamhet till det tjeckiska bolaget EPH.

– Man kan inte kan vifta med en kolbit hela valrörelsen för att sedan sälja. Då har man sålt kolet och tappat väljarna tror jag, sa han bland annat till Sveriges radios Ekot i samband med att beslutet offentliggjordes förra lördagen.

– Det här är extremt allvarligt. Nu kan hela världen tänka att ”om inte ens Tyskland och Sverige klarar av att lämna kvar kolet i marken varför ska vi göra det, vi är ju fattigare och har sämre möjligheter”, sa han vidare till Aftonbladet.

På sin Facebooksida skrev han också:

Det är respektabelt att satsa och förlora, men att inte ens försöka att satsa allt det är svagt. Jag är rädd att vi både späder på temperaturhöjningen och politikerföraktet med detta beslut.

Supermiljöbloggen fanns på plats under Almedalsveckan då Carl Schlyter höll ett kort anförande under en demonstration som bland annat Jordens Vänner och Greenpeace anordnade. Han berättade då bland annat om hur han ser att frågan nu ska drivas vidare:

– Hur ska vi då stoppa de här kolgruvorna? Vi har förlorat den här kampen just nu. Vi förlorade den i Rosenbad och vi förlorade den i riksdagen. Men vi kommer bara flytta den, till botten av gruvhålen, till toppen av skorstenarna och till parlamenten, både delstat och federalt, i Tyskland. Vi kommer prata om det med våra tyska, med våra engelska och med våra amerikanska vänner som har stöttat oss. Och tillsammans kommer ni att se till att min kategori av människor, politiker, faktiskt vågar stå upp för det som är långsiktigt lönsamt och långsiktigt hållbart. Nästan alla de segrar som jag har varit med om i mina år i politiken har vi tack vare miljörörelsen, människorättsrörelsen och djurrättsrörelsen. Det är ni som får politiker att se bortom företagens kortsiktiga vinstkalkyler.

Miljö online2

Liknande artiklar