Internationella vegandagen – Svar och tips om växtbaserad mat

Foto: Pixabay (CC0)

Idag är det den internationella vegandagen. Dagen till ära delar Sandra Lamborn, kampanjledare för mat och jordbruksfrågor på Greenpeace Sverige, med sig av kunskap och tips om växtbaserad mat.

Veganism växer så det knakar i många delar av världen, däribland Sverige. Men vad innebär det egentligen att vara vegan, är det verkligen så bra för miljön och klimatet? Och framförallt: hur tusan tillagar en god vegansk mat? Plus – måste man leva resten av sina dagar utan sådana livselixir såsom maränger och äggröra?

Här guidar Greenpeace dig genom djungeln av frågor kring växtbaserad mat med svar på sex kritiska frågor om veganism och växtbaserad kost. Dessutom delar de med sig av sina 10 bästa vegan-hacks. Håll till godo!

1. Vad innebär veganism?

Vissa kallar veganism för kostval, medan andra menar att det är en livsstil. Oavsett var man står så är veganer människor som skippar alla typer av djurprodukter. Det innebär inte bara att de väljer bort kött, fisk och kyckling från tallriken, utan att de även tackar nej till ägg, honung och mjölkprodukter. Många veganer väljer även bort andra produkter av djur såsom läder, päls, silke och produkter som testats på djur.

Det finns olika skäl till varför man väljer att bli vegan. I Sverige är hälso- och miljöskäl de främsta anledningarna, men även mänskliga rättigheter och djuretiska skäl är viktiga för många.

2. Det spelar väl ingen roll vad jag som enskild individ gör? 

Resonerar du på samma sätt när det är dags att rösta i riksdagsvalet? Precis som att du är med och påverkar vilka politiker som styr vårt land så är du viktig i arbetet för en mer hållbar livsmedelskonsumtion. Självklart är storskalig omställning av livsmedelsindustrin inte något du eller jag som enskilda individer kan göra själva, men ju fler vi är desto starkare röst har vi gentemot folkvalda och företag!

3. Om jag bara ska välja bort en typ av kött, vad ska jag då skippa?

Inget kött är bra för klimatet, men det som är absolut värst är nötkött, och den största boven är nötkött som kommer från boskap som betat på skövlad regnskogsmark. För att prata siffror så ligger ett kilo av den typen av kött på 41 kilo koldioxid, vilket är att jämföra med exempelvis kyckling som ligger på fyra kilo, eller ännu hellre med ett kilo växtbaserat köttsubstitut, som ligger på två kilo koldioxid.

4. Mycket av den veganska maten är processad och innehåller soja, hur kan den vara bra för klimatet och miljön? 

Bäst för miljö och klimat är naturligtvis att äta maten så ren som möjligt, det vill säga så nära den ursprungliga råvaran som möjligt. Men även om köttsubstitut såsom tofu, quorn och sojafärs är processat, är det fortfarande mer klimat- och miljövänligt än djurkött. Den soja som går till människomat utgör två procent av den soja som odlas globalt. 90 procent går som foder till djur inom kött och mejeriindustrin (resterande åtta procent används som biodrivmedel).

5. Jag skulle gärna äta mer veganskt. Men hur ska jag få min familj att gå med på att skippa köttet?

Testa att byta ut lite i taget. Ett bra tips är att laga familjens favoriträtt men att göra den vegansk. Väldigt mycket ligger i kryddningen och tack vare det breda sortiment av veganska substitut vi kan hitta i de flesta matbutiker idag är det enkelt att göra en smarrig bolognese eller smörgåstårta som får den mest inbitna köttätaren att dregla.

6. Vegansk mat kanske är bra för miljön, men våra kroppar behöver väl kött och mjölk för att må bra?

Säg det till tennisstjärnan Serena Williams och en av världens starkaste män, Patrik Baboumian, bägge veganer! Faktum är att baljväxter faktiskt är en bättre källa till protein än vad kött är. Animaliskt protein har dessutom höga nivåer av kolesterol och fett medan växtprotein är fullvärdigt, har högt fibervärde, är fettsnålt och helt kolesterolfritt.

Avslutningsvis, våra 10 bästa vegan-lifehacks!

  • Äggröra: Hacka tofu och stek med en nypa gurkmeja och kala namak  (svart salt), hittas i butiker med indiskt sortiment.

  • Vispgrädde: Kyl en burk kokosgrädde över natten och kör 5 minuter med elvisp

  • Ägg (som ingrediens): Spar spadet från kokade eller köpta kikärtor, en dl motsvarar 2 ägg. Saknas kikärtsspad, byt ut äggen mot linfrö, chiafrö, nötsmör eller banan!

  • Maräng: Vispa 2 dl kikärtsspad, 2 msk citron och 3 dl socker till hårt skum. Ställ in i ugnen på 100 grader i 40 min. Resultat: bästa marängerna någonsin!

  • Glass: Skiva ner dina gamla bruna bananer i en låda, lägg i frysen över natten, mixa sedan till en slät kräm. Smaksätt med vaniljsocker, kakao, nötter eller varför inte jordnötsmör? Fantastisk god och nyttig glass (även kallad “nice-cream”)!

  • Majonnäs: Mixa 1 del sojamjölk, 2 delar rapsolja, 1 msk syra (t ex äppelcidervinäger el citron)

  • Parmesan: Näringsjäst (går att köpa på bland annat hälsokostaffärer). Klart att strö på pastarätten eller över popcornen till fredagsmyset?

  • Rökt mat / bacon: Stek tofu, aubergin, kokoschips eller tempeh hårt i rökarom för vegansk bacon (ditt hjärta kommer tacka dig!)

  • Värm växtmjölk Innan du häller det i kaffet, så skär det sig inte!

  • Förvänta dig inte att den veganska osten ska smaka exakt som ko-ost. Det samma gäller för korv, hamburgare, färs… Veganska substitut är ofta väldigt gott, men för att göra dem rättvisa är det bäst att äta dem utan att förvänta sig att de ska smaka exakt som animaliska produkter.

Sandra Lamborn
Kampanjledare för mat och jordbruksfrågor, Greenpeace Sverige

Supermiljöbloggen lyfter bra mat. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

>Läs mer om vad vi vill göra här

Miljö online2

Liknande artiklar