(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Forskare: Minskat klimatengagemang är mediernas fel

Foto: thelearnr (CC BY)

Klimatfrågans död bland ”vanligt folk” skylls allt oftare på klimatforskarna och politikerna, men det avklingande intresset skapas snarare av medierna enligt Peter Berglez och Ulrika Olausson vid Örebro universitet i SvD.

Deras forskning på svenskars syn på klimatfrågan visar på en cynisk inställning. Dock inte till klimatfrågan och klimatvetenskapen, utan till medierna och deras alarmism. Bilder på smältande glaciärer och strandade isbjörnar leder inte till ökat politiskt engagemang utan till passivitet och känslor av vanmakt.

Budskapet om att jordens undergång vara nära förestående spreds till allmänheten mycket tack vare Al Gores dokumentärfilm En obekväm sanning (orginaltitel: An Inconvenient Truth) och Sternrapporten som båda kom ut 2006. Detta exploaterades hårt av media 2007-2009. Sedan kom rapporter om ”upptäckten” att de vetenskapliga prognoserna var delvis osäkra, men som Peter Berglez och Ulrika Olausson skriver så var detta knappast en upptäckt. Snarare är det så att klimathotets allvar och människans påverkan på klimatet blivit allt mer säkert, vilket man kan se i IPCC:s rapporter genom åren.

Kulmen på klimatboomen i media nåddes i slutet av 2009 genom det så kallade ”Climategate” och anklagelser om forskningsfusk. ”När denna högst grumliga story var förbrukad, gick luften ur medierna” enligt Peter Berglez och Ulrika Olausson.  De beskriver klimatförhandlingarna i Köpenhamn 2009 som spiken i kistan. Politikernas oförmåga att hitta en lösning och mediernas egen trötthet på att rapportera om klimathotet banade väg för vinkeln ”praktfiasko” och därmed var klimatboomen över.

Peter Berglez och Ulrika Olaussons slutsats är att hållbar utveckling kräver hållbar kommunikation! I det avseendet är medierna inte att lita på. Deras budskap till den nu pågående internationella miljökommunikationskonferensen COCE13 i Uppsala är bland annat att nya tider kräver nya lösningar. Inte bara de etablerade medierna har en roll att spela, utan även sociala medier skulle kunna bygga upp den hållbara kommunikationen på nytt.

Den internationella miljökommunikationskonferensen COCE13 i Uppsala pågår 6-10 juni och kan till viss del följas via webben: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-kalenderhandelser/2013/6/coce-2013-the-2013-conference-on-communication-and-environment-in-uppsala/

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.