Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Forskare: Minskat klimatengagemang är mediernas fel

    Klimatfrågans död bland ”vanligt folk” skylls allt oftare på klimatforskarna och politikerna, men det avklingande intresset skapas snarare av medierna enligt Peter Berglez och Ulrika Olausson vid Örebro universitet i SvD.

    Deras forskning på svenskars syn på klimatfrågan visar på en cynisk inställning. Dock inte till klimatfrågan och klimatvetenskapen, utan till medierna och deras alarmism. Bilder på smältande glaciärer och strandade isbjörnar leder inte till ökat politiskt engagemang utan till passivitet och känslor av vanmakt.

    Budskapet om att jordens undergång vara nära förestående spreds till allmänheten mycket tack vare Al Gores dokumentärfilm En obekväm sanning (orginaltitel: An Inconvenient Truth) och Sternrapporten som båda kom ut 2006. Detta exploaterades hårt av media 2007-2009. Sedan kom rapporter om ”upptäckten” att de vetenskapliga prognoserna var delvis osäkra, men som Peter Berglez och Ulrika Olausson skriver så var detta knappast en upptäckt. Snarare är det så att klimathotets allvar och människans påverkan på klimatet blivit allt mer säkert, vilket man kan se i IPCC:s rapporter genom åren.

    Kulmen på klimatboomen i media nåddes i slutet av 2009 genom det så kallade ”Climategate” och anklagelser om forskningsfusk. ”När denna högst grumliga story var förbrukad, gick luften ur medierna” enligt Peter Berglez och Ulrika Olausson.  De beskriver klimatförhandlingarna i Köpenhamn 2009 som spiken i kistan. Politikernas oförmåga att hitta en lösning och mediernas egen trötthet på att rapportera om klimathotet banade väg för vinkeln ”praktfiasko” och därmed var klimatboomen över.

    Peter Berglez och Ulrika Olaussons slutsats är att hållbar utveckling kräver hållbar kommunikation! I det avseendet är medierna inte att lita på. Deras budskap till den nu pågående internationella miljökommunikationskonferensen COCE13 i Uppsala är bland annat att nya tider kräver nya lösningar. Inte bara de etablerade medierna har en roll att spela, utan även sociala medier skulle kunna bygga upp den hållbara kommunikationen på nytt.

    Den internationella miljökommunikationskonferensen COCE13 i Uppsala pågår 6-10 juni och kan till viss del följas via webben: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-kalenderhandelser/2013/6/coce-2013-the-2013-conference-on-communication-and-environment-in-uppsala/

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra