Kritik mot regeringens förslag att höja skatten på biodiesel: ”En kraftig örfil ”
Att säga till väljarna att man vill ställa om från fossila bränslen för att därefter höja skatten på biodiesel är dubbelmoral, det menar Svenska bioenergiföreningen, Svebio.
Regeringens förslag om att införa en höjd skatt på biodieseln Fame, som i Sverige främst är gjord på raps, har fått stark kritik från flera håll, nu senast från Svenska bioenergiföreningen. Lena Bruce, drivmedelsexpert på Svebio, säger i ett pressmeddelande:
– Skatten på biodiesel strider mot den svenska klimatpolitiken och gör det svårare att nå regeringens och riksdagens uttalade mål om en fossilfri transportsektor 2030. De leverantörer, åkerier och bussbolag som i dag arbetar med bränslet B100, ren biodiesel, får med skattehöjningen en kraftig örfil av regeringen.
Uttalandet kom i samband med att Svebio lämnade in ett remissyttrande till finansdepartementet.
Några dagar tidigare gick det att läsa i Bussmagasinet att just branschorganisationen Sveriges bussföretag är mycket kritiska mot förslaget:
Flera bussbolag har de senaste åren satsat stort på att ersätta dieselbränsle med rapsolja, RME. Men med förslaget riskerar dessa satsningar nu att bli olönsamma från årsskiftet.
Även Maria Elmwall, projektledare för Fossilfria lantbruk, kommer i en debattartikel i Jordbruksaktuellt med liknande kritik. Här frågar sig Elmwall:
Är det så att sittande regering förespråkar fossila bränslen?
Det var i början av juli som regeringen meddelade att man vill höja skatten på Fame så att beskattningen lever upp till det gemensamma EU-regelverket. I ett pressmeddelande från regeringen framgår att både hög- och låginblandad Fame i dag är överkompenserade.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till