Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Flygskattsmyterna: "Flygskatt ger ingen klimatnytta"

    I ett flertal artiklar har tidningen Effekt granskat debatten om flygskatten och flyglobbyns försök att påverka politiken. Supermiljöbloggen går nu igenom de vanligaste myterna om regeringens föreslagna flygskatt – och hur lobbyisterna lyckats smussla in dem i det politiska samtalet. 
    ”En flygskatt ger ingen klimatnytta”
    Ett återkommande argument från flygskattmotståndarna är påståendet att skatten inte skulle innebära minskade utsläpp.
    SAS, BRA och Norweigan menar att en flygskatt leder till ”minimala effekter”, och att deras mål om minskade utsläpp genom ökad effektivitet och större andel biobränsle ”skulle vara långt mer effektiva”. Branschorganisationen Svenskt Flyg hävdar på sin nystartade kampanjsida att skatten skulle innebära ”nästan obefintliga miljövinster”. Retoriken har snappats upp av Centerpartiets partiledare Annie Lööf, som under en debatt med klimatminister Isabella Lövin i Aktuellt först sa att flygskatten ”inte kommer leda till några minskade utsläpp”.
    Om man ser till fjolårets flygskattutredning kan man konstatera att effekten kan bli en minskning av 180 000 ton koldioxidekvivalenter. Det motsvarar lika mycket som utsläppen från cirka 100 000 bilar. Detta trots att man även räknat in de resenärer som kommer välja att flyga från Köpenhamn när flygpriserna i Sverige stiger.
    När det gäller branschens egna förslag låter de mer ambitiösa än de faktiskt är, visar en granskning från Effekt. SAS, BRA och Norwegian har som ambition att till år 2030 halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget jämfört med 2005. I denna ambition har man inte tagit hänsyn till klimatpåverkan från höghöjdseffekter.


    Detta är del tre i SMBs artikelserie om de vanligaste myterna kring flygskatten. Vill du läsa mer om flygskatten? Kika nedan.
    Det här är flygskatten
    Flygskattsmyterna del 1 – ”Landsbygden kommer ta skada”
    Flygskattsmyterna del 2 – ”De flesta remissinstanser är emot en flygskatt”

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.