Alliansen satsar på höghastighetståg
Men idag kritiserar förra Centerledaren Maud Olofson Alliansen för att satsningen kommer för sent. Igår presenterade Alliansen en 400 miljarders-satsning på bland annat höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, ännu en fast förbindelse till Danmark, mer kollektivtrafik i storstadsregionerna och mer järnväg i norra Sverige. Satsningen får dock kritik för att inte vara finansierad.
Satsningen innebär bland annat
- ”Stambanor för höghastighetståg som binder ihop Stockholm med Göteborg och Malmö samt regionerna däremellan”
- ”Initiativ till samtal med Danmark om ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark”
- ”Förhandlingar om fler bostäder och satsningar på infrastruktur och kollektivtrafik i Stockholm, Göteborg och i Skåne, som bland annat innebär att förutsättningarna prövas för en finansieringslösning av ytterligare utbyggd tunnelbana i Stockholm samt av en östlig förbindelse som knyter samman trafikledsringen runt Stockholm”
- ”Prövning av förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige med ett betydande inslag av medfinansiering från näringsliv, kommuner och regioner”
Detta kallar Alliansen Sverigebygget vilket de presenterar som ” historiska och långsiktiga investeringar i jobb, bostäder, kollektivtrafik, järnvägar och vägar.” Sverigebygget beräknas kosta cirka 400 miljarder. I det ingår också 100 000 bostäder. Alliansen räknar med att privata investerare ska stå för en del av kostnaden.
Miljöpartiet menar att Alliansen inte berättar hur de ska finansiera förslaget och att de satsar 77 miljarder mer än alliansen på tågtrafiken de kommande 10 åren.
Svenska Dagbladets politiska kommentator Göran Eriksson skriver om förslaget att
På Miljöpartiets dag i Almedalen låg språkrören Åsa Romson och Gustav Fridolin som bundna på rälsen, när alliansregeringen oväntat körde fram ett höghastighetståg. Därmed byter regeringen linje, och stjäl en av MP:s profilfrågor.
Vidare skriver han att detta innebär att alliansen överger principen om att satsningar ska finansieras krona för krona och att alliansen ändrat sig om järnvägssatsningar.
2007 sa finansminister Anders Borg att Sverige har ”överinvesterat i järnväg. En investering i väg är fyra–fem gånger viktigare än i järnväg.”
Och när de rödgröna 2010 lovade snabbtåg på Ostlänken sa Borg att det vore ”robust olönsamt”. FP-ledaren Jan Björklund har sagt att det vore”ekonomiskt oförsvarbart” med den typen av snabbtåg som regeringen nu vill bygga.
Vill man sammanfatta den här regeringens resa mot spårbunden kollektivtrafik kan man göra det så här: i dokument som presenterades i dag nämns överhuvudtaget inte ordet bil.
Den förra Centerledaren Maud Olofsson säger i Dagens Nyheter att satsningen kommer för sent.
Centerpartiet har fått slåss hårt för att få genomslag för miljö- och klimatpolitiken. I ljuset av vad som sker nu hade alliansen vunnit på att vara ännu mer offensiva.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till