Ny Sifo-undersökning visar att många i Sverige också planerar att välja vegetariskt i ännu högre utsträckning nästa år.
Axfoods har låtit Sifo undersöka matvanorna hos den den svenska befolkningen. Trenden att allt fler svenskar fortsätter att välja vegetariskt ser ut att hålla i sig. Axfood skriver i ett pressmeddelande:
Nästan varannan svensk (45%) äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och var fjärde (24%) planerar att i ännu högre utsträckning välja vegetariskt framför kött nästa år.
Willys och Hemköp, som ägs av Axfood, ökade försäljning av vegetariska produkter med 41 procent under första halvåret 2016, enligt pressmeddelandet.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till