Allvarliga miljöbrister i regionernas trafikplaner
Regionernas infrastrukturplanering för de närmaste tolv åren innehåller stora brister. Enligt en sammanställning av Gröna Mobilister bidrar planerna i många fall inte till de nationella målen om klimat och biologisk mångfald. Flera är inte ens utformade enligt gällande lagkrav.
Sveriges 21 regioner tar var fjärde år fram planer för hur infrastrukturen för transporter ska utvecklas de kommande tolv åren, så kallade länstransportplaner. Planerna är komplement till den nationella plan som Trafikverket tar fram och de ska bland annat bidra till att samhällets mål för klimat och biologisk mångfald nås. Nu visar Gröna Mobilisters sammanställning av de 21 planförslagen att många av dem inte klarar dessa mål och att de därmed dessutom bryter mot Miljöbalkens regler för hur planerna ska utformas.
En majoritet, 11 av 21 regioner, anser till och med själva att deras planer inte bidrar till det nationella målet om 70 procents minskad klimatpåverkan från trafiksektorn, räknat från 2010 till 2030. När det gäller biologisk mångfald ser situationen ännu allvarligare ut med hela 14 av 21 planer som inte bidrar till de nationella målen om biologisk mångfald.
I planerna ska det anges om dessa bidrar till en ökad transporteffektivitet med färre fordon, minskad miljöpåverkan och minskad energianvändning. Av Gröna Mobilisters sammanställning framkommer att 17 av de 21 planförslagen inte ens kan besvara den frågan.
Den här sammanställningen visar att viktiga mål i länstransportplanerna inte nås. Regionerna behöver bli bättre men också få bättre förutsättningar. Den tidigare kritik som regionerna haft mot planeringens inriktning lyfts i flera av planförslagen. För att nå våra klimatmål måste vi lägga betydligt mer vikt vid måluppfyllelse, att vi faktiskt gör verkstad av våra mål. Sverige kommer aldrig nå en hållbar mobilitet endast genom fina mål på pappret, säger Gröna Mobilisters ordförande Marie Pellas.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till