Bilarna måste bli effektivare – nu utreder regeringen ett bonus-malus-system
Centerpartiet menar dock att frågan redan har utretts och att regeringen går över ån efter vatten.
Det måste bli enklare för konsumenter att välja miljöanpassade och energieffektiva fordon. Det menar regeringen som i dag gav en särskild utredare i uppdrag att lämna förslag på ett så kallat bonus–malus-system för nya lätta fordon.
I ett pressmeddelande skriver regeringen:
Ett bonus–malus-system innebär att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid får en bonus vid inköpstillfället, medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får högre skatt, malus. Syftet med bonus-malus-systemet är att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå prioriteringen om en fossiloberoende fordonsflotta.
Men Martin Ådahl, chefsekonom för Centerpartiet, är kritisk och menar att regeringen går över ån efter vatten. I ett pressmeddelande säger han:
– Bonus-malus har redan utretts i en mycket omfattande utredning. Att nu, efter åtta månader vid makten, istället lägga ytterligare en utredning lär inte bidra med radikalt ny kunskap.
Uppdraget ska redovisas senast den 29 april 2016. I en intervju med tidningen Miljöaktuellt tidigare i år berättade klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) när hon tror att systemet kan finnas på plats:
– Alliansen sa tidigast 1 jan 2017. Vi säger senast 1 jan 2017 eftersom vi hoppas kunna införa det tidigare.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till