(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Falsk klimatinformation sprids snabbt på Facebook utan att företaget hanterar problemet

Foto: Gerd Altmann från Pixabay

Det sprids mycket information om klimatförändringarna, varav en hel del är falsk information. Bloomberg har undersökt hur Facebook misslyckats med att hantera den falska klimatinformation som trots Facebooks regler kring klimatförnekelse sprids via plattformen. 

Bloomberg har gjort en genomgång av Facebooks hantering av felaktig klimatinformation. Enligt Bloomberg har Facebook, trots de egna reglerna kring klimatförnekelse, svårt att hantera falsk klimatinformation. Bloomberg exemplifierar det med hur politiker i samband med det amerikanska presidentvalet var upprörda på grund av att en Washington Examiner-artikel från 2019 fortsatt spridas på Facebook trots att den konstaterats innehålla falsk klimatinformation.

Det var politiker, med den demokratiska senatorn Elizabeth Warren i spetsen, som kritiserade artikeln eftersom författarna till artikeln dömde ut klimatmodeller som odugliga. Detta trots att modellerna i artikeln är erkända och används av många av världens klimatforskare. Artikeln hade blivit granskad av den externa organisationen Science Feedback, vilken Facebook samarbetar med för faktakontroll, och de hade märkt informationen i artikeln som falsk. 

De fem forskarna som genomförde granskningen av artikeln kom fram till att informationen i artikeln var ”mycket vilseledande” på grund av ”falska påståenden” och anklagade författarna för ”körsbärsplockande data”. Resultatet av granskningen blev att artikelns Facebookinlägg fick etiketten ‘omtvistat’. Facebook backade sedan från den etiketten då man ansåg att artikeln inte var politisk och därför var befriad från faktakontroll. Det var det här som politikerna blev upprörda över då de ansåg att det var ännu ett exempel på Facebooks vägran att helt bekämpa avsiktlig spridning av felaktig information.

Enligt Bloomberg fick Facebook även ett klagomål för en månad sedan från 13 olika miljöorganisationer, inklusive Union of Concerned Scientists och Greenpeace. Organisationerna bad företaget att förbinda sig att övervaka klimatdesinformation. De skrev bland annat att desinformation om klimatförändringar sprids snabbt via Facebooks sociala medieplattform och att det hotar såväl medborgares som beslutsfattares förmåga att bekämpa klimatkrisen.

Missnöjet med Facebooks hantering av klimatinformation är alltså stort. Samtidigt menar Facebook att klimatinformation har varit en prioritet när företaget har jobbat för att stoppa felaktig information på plattformen. Enligt Bloomberg skiljer sig dock Facebooks resonemang när det gäller just information kopplad till klimatförändringarna från Facebooks vanliga regler som stoppar information kopplad till överhängande hot. Det här ska bero på att klimatförändringarna enligt Facebook är ett långsiktigt problem utan definitivt slut, vilket enligt företaget gör att lögner om klimatet inte är ett överhängande hot. 

Det är ett omedelbart hot, och det faktum att de inte ser det gör mig arg. […] Vi har enorma bevis nu för att många stormar, översvämningar, orkaner, cykloner har förvärrats av klimatförändringarna, säger Naomi Oreskes, professor i vetenskapshistoria vid Harvard och medförfattare till Merchants of Doubt, en bok om klimatvetenskap, till Bloomberg.

En talesman för Facebook har argumenterat att felinformation om klimatförändringar står för en mycket låg andel av den totala mängden felinformation som finns på plattformen, men vägrade dock att dela konkreta siffror. Experter som följer felaktig information om klimatet har haft svårt att kvantifiera hur mycket sådan felinformation som finns på Facebook med tanke på brist på tillgång till privata grupper och meddelanden, men de har sett hur små lögner kan spridas snabbt.

InfluenceMap konstaterade i oktober 2020 att ett dussintal annonser från klimatförnekare som gled genom Facebooks filter fick totalt åtta miljoner visningar. Annonserna riktades till äldre republikanska användare på landsbygden. Därtill fann Bloomberg via en Facebook-sökning i mars en handfull grupper med namn som ”Man Made Global Warming is a HOAX” och ”Climate Crisis? There is NO Climate Crisis!”. Grupperna hade tusentals medlemmar.

En svensk sådan klimatskeptisk facebooksida är Klimatbalans som studerades i en studentuppsats 2019. I uppsatsen beskrivs sidan som mycket klimatskeptisk. Sidan följs i skrivande stund av 17 tusen personer. 

Klimatbalans använder sig ofta av en diskursiv praktik som ytterligare belyser den här världsbilden, med en klar uppdelning mellan etablissemangets och “folkets” intressen. Genom att dela en viss typ av artiklar, information och skapa memes av motståndare som Greta Thunberg så spär det på den här bilden och polariseringen av att det finns ett “vi och dem” ökar, skriver studenterna i uppsatsens slutsats.

Att den här typen av felaktig klimatinformation sprids snabbt i sociala medier är ett problem. En av Bloombergs slutsatser är dock att om Facebook nu istället skulle börja hantera den här typen av felinformation och låta korrekt klimatinformation spridas på plattformen skulle det helt kunna förändra nuvarande bekämpning av klimatkrisen då fler skulle få kunskap om de enorma hot som klimatförändringarna innebär.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra