Färre planerar inköp under Black Friday – men inte av miljöskäl

Den 25 november infaller årets upplaga av readagen Black Friday, ett fenomen som har sitt ursprung i USA. Svensk Handel har kartlagt svenskarnas planer inför shoppinghögtiden: något färre planerar att handla under årets rea, men försäljningssiffrorna väntas ändå bli höga.
52 procent av svenskarna planerar att handla under Black Friday, en siffra som är något lägre än tidigare år. Inflation, stigande räntekostnader och höga elpriser uppges vara de främsta skälen till de något dämpade köpplanerna inför årets Black Friday-rea, skriver Svensk Handel i en rapport. Undersökningen inkluderar även Black Week (hela veckan då Black Friday infaller) och Cyber Monday (måndagen efter att Black Week avslutats).

Totalt väntas Black Friday generera en försäljning på 8 miljarder kronor. Den största inköpskategorin är kläder, följt av hemelektronik. Färre än i fjol väntas köpa hemelektronik, och varannan konsument uppger att de kommer att handla mindre än ett normalår.
Bland skälen till varför man inte planerar att handla hamnar “jag har redan det jag behöver” i topp. Därefter kommer ekonomiska skäl, och på tredje plats miljömässiga skäl. Knappt 15 procent av de som svarar att de inte planerat att handla under Black Friday gör det av miljömässiga skäl – en minskning från 2021, då andelen var över 20 procent.


SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till