Fler känner uppgivenhet om klimatet – men engagemanget ökar också

Fyra av tio svenskar känner uppgivenhet inför klimathotet, särskilt yngre personer. Men nästan dubbelt så många säger att de känner ett privat ansvar för klimatet och ännu fler anger att de har förändrat vissa levnadsvanor av klimatskäl. Det visar opinionsundersökningen ”Svenskar och hållbarhet”.
I undersökningens enkät har 1 000 personer i åldrarna 16–70 år fått besvara en rad frågor om sina attityder till klimat och miljö, till företagens hållbarhetsarbete och till politiska åtgärder. Och det är en splittrad bild som framkommer. Jämfört med 2019, då 18 procent uppgav att de kände sig uppgivna inför klimathotet, är årets siffra mer än fördubblad, till 41 procent.
Väsentligt färre uppger att de är likgiltiga inför klimatfrågan. Men även den siffran har ökat från 9 procent 2019 till 13 procent 2025. Samtidigt känner var femte person, 18 procent, ett engagemang i klimatfrågan jämfört med 12 procent för sex år sedan. Och sju av tio anser att man har ett personligt ansvar också.
Modebranschen anses vara mest klimatpåverkande
Ökad uppgivenheten inför klimatutvecklingen verkar alltså inte ha påverkat attityden till åtgärder mot den. Skärpt lagstiftning för att vässa företagens hållbarhetsarbete uppfattas som viktigt och förordas av 66 procent, även om konsumentpriset stiger som en följd av ökade krav. Personer med högre inkomster var, föga förvånande, beredda att betala mer för detta än de som tjänade mindre.
Enligt undersökningen bedömer svenskarna att den enskilda bransch som har mest negativ inverkan på klimatet är snabbmode (fast fashion). Hela 48 procent är beredda att betala mer för kläder om de tillverkas mer hållbart, följt av livsmedel (38 procent), elektronikprodukter (34 procent) och semesterresor (30 procent).
Att uppgivenheten ökat kraftigt, framförallt det senaste året, tolkas som en reaktion inte bara på klimatutvecklingen, utan på att det råder flera parallella kriser i världen som alla påverkas av.
Klimatförändringarna är vår tids största utmaning och det är oroande att allt fler svenskar känner uppgivenhet inför frågan. Det finns en risk att uppgivenheten också gör människor mer passiva, i en tid då vi i stället behöver agera mer kraftfullt, säger Lukas Berg, vd på företaget Insight Intelligence i ett pressmeddelande.
Även Sodexo och Öresundskraft, samt organisationen Näringslivets producentansvar, har beställt undersökningen, den sjunde i ordningen sedan starten 2019.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till