Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Flyget testar nya metoder – nytt bränsle av koldioxid och väte från luften

    Foto: bilaleldaou / Pixabay

    Världens första syntetiska flygbränsle bestående av koldioxid och väte från luften har tagits fram av det brittiska företaget Zero Petroleum. Positivt, men det är långt ifrån en lösning för att faktiskt minska flygindustrins enorma klimatpåverkan i närtid.

    Bränslet har framställts genom att väte utvunnits från vatten och kol från atmosfärisk koldioxid och är fortfarande i ett tidigt innovationsstadie. Den energi som använts vid utvinningen har kommit från förnybara källor.

    Enligt den brittiska regeringen har det nya bränslet potential att bidra till att spara in 80-90 procent av koldioxidutsläppen per flygning. Flygchefsmarskalk Sir Mike Wigston vid brittiska flygstaben kopplar det nya bränslet till klimatförändringarna och säger:

    Klimatförändringar är en transnationell utmaning som hotar global motståndskraft och vår gemensamma säkerhet och välstånd. Jag är fast besluten att ta itu med detta direkt och har satt det ambitiösa målet för Royal Air Force att vara Net Zero år 2040. Sättet vi driver våra flygplan på kommer att vara en stor del av att uppnå det målet, och detta spännande projekt för att göra flygbränsle från luft och vatten visar hur det kan göras.

    Förhoppningen är att bränslet ska kunna komplettera elektrifierade flygplan som i liten skala nu finns på marknaden för kortare resor. Tidigare i år rapporterade SMB om att det första helt eldrivna passagerarflygplanet lanserats, vilket är ett framsteg.

    De tekniska framstegen behövs med tanke på att flygets klimatpåverkan är oroväckande hög, men ännu finns inga lösningar för att minska klimatpåverkan från en absolut majoritet flygresor.

    I Sverige är utsläppen från flyget lika stora som från personbilstrafiken. Enligt Naturvårdsverket flyger svenskar nu dubbelt så mycket som på 1990-talet. Förutom att göra tekniska framsteg skulle klimatpåverkan från flyget kunna sänkas genom att människor minskar sitt flygande.

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra