Förbifarten kan bli dubbelt så dyr
Den omdebatterade motorvägen Förbifart Stockholm är nu i blåsvädret på nytt. Detta eftersom nya siffror visar att vägens redan höga prislapp kan visa sig vara upp emot dubbelt så hög.
Förbifartens kritiker har länge menat att projektet inte bara är onödigt och kontraproduktivt utan även att kostnadsberäkningarna är för låga. Som stöd för detta anges att motorvägsbyggen i allmänhet brukar visa sig vara dyrare i slutändan och kritikerna har nu fått ny vind i deras segel.
Utredningar som Riksdagens utredningstjänst (RUT) gjort på beställning av Miljöpartiet visar att projektets avbetalningsplan kan bli en dyr historia. Eftersom förbifarten delvis finansieras via trängelavgifter kommer man behöva låna upp stora summor pengar medan man väntar på att avgifterna trillar in. Det kan i sin tur komma att ta upp emot fyrtio år. Räntekostnaderna på lånen kommer därför enligt RUT göra att kostnaden landar på 44.7 miljarder snarare än de 28 miljarder som angetts i debatter.
Beräkningarna RUT gjorde baserades på att trafiken ökar med 50 % och att det införs trängselavgifter på Essingeleden. För att Sverige ska nå sina miljömål krävs dock att trafiken i överlag minskar.
Om kostnaden för förbifarten istället räknas som löpande pris kan den komma att stiga till 61 miljarder, mer än dubbelt så mycket som de ursprungliga beräkningarna.
Trafikverket har medgett att beräkningarna stämmer men menar att det rör sig om internränta där kostnaderna i slutändan går till staten.
Rekommenderad läsning: Förbifarten – försenad, fördyrad och förstörande
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till