Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
    Stäng

    Första helektriska passagerarflygplanet på marknaden

    Foto: Eviation Alice: eViation Alice in Paris Le Bourget Air Show in on June 16, 2019, photo © Jean-Marie Liot / eviation

    Start-up bolaget Eviation har presenterat världens första helelektriska passagerarflygplan med en räckvidd på drygt 400 kilometer. Men elflygen är tyvärr fortfarande en klimatlösning med många tveksamheter.

    Det var i mitten av sommaren som Eviation presenterade vad man kallade det första helelektriska passagerarflygplanet – Alice. Arbetet med att få fram det helelektriska flygplanet har enligt Eviation pågått länge. Först arbetet med protypen till 2017 och sedan till ett marknadsklart plan 2021.

    Flygplanet Alice, som har kallats “Flygplanens Tesla”, har plats för nio passagerare och två besättningsmedlemmar. Det kommer inte avge några koldioxidutsläpp och uppges dessutom vara relativt tyst och billigt per flygtimme.

    Alice har varit en välkommen nyhet på marknaden, den blyga passagerarmängden till trots. Första kunden var DHL Express som beställde 12 elflygplan från Eviation för leverans 2024. DHL planerar enligt egen utsago att bygga världens första elektriska luftfraktnät.

    Vi tror starkt på logistikens framtid med nollutsläpp […] Tillsammans ger vi oss in på ett nytt årtionde av hållbar luftfart”, säger John Pearson, VD för DHL Express, i ett uttalande

    Elflygplanens utveckling kantas dock även av kritik. Till stor del handlar skepsisen om energitätheten hos de nuvarande batterierna. Enligt experter måste batterier uppnå en högre effektivitet innan de kan användas i flygplan. Eviation menar dock att batterisystemet för Alice ska ha tillräckligt hög energitäthet och kommer inte vara beroende av framtida framsteg. 

    Men det kommer tyvärr dröja extremt lång tid innan elflygen är ett transportslag att räkna med. Sett till de enorma avstånd och passagerarantal det nuvarande fossilberoende luftfartssystemet täcker in – en flygning Stockholm-Bangkok är till exempel över 8000 kilometer med upp till 500 passagerare – har elflygen inget att konkurrera med.

    Risken är att elflygen istället bidrar till en falsk förhoppning om att enbart teknisk utveckling kommer lösa klimatkrisen och att vi därför utan problem kan fortsätta flyga som vanligt. Det här är något som Kimberly Nicholas, docent i miljövetenskap vid Lunds universitet och författare till boken ”Under the Sky We Make: How to Be Human in a Warming World”, pekade på i en debattartikel i Aftonbladet:

    Elflyg beräknas de närmaste årtiondena kunna klara resor på max 2200 kilometer, det vill säga du kommer kanske kunna flyga London-Berlin men inte London – New York och de kortare resorna går ändå att ersätta mer klimatvänligt och ofta till och med snabbare med höghastighetståg. Vi behöver alltså snarare minska efterfrågan på flyg, det vill säga helt enkelt flyga mycket mindre.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra