Uttrycket ”bad fashion” får ett ansikte när det avslöjas att H&M tillsammans med flera andra stora modeföretag systematiskt bränner oanvända kläder i Danmark – trots stora ord om återvinning och minskat svinn.
H&M har de senaste åren satsat stort på reklam om återvinning och återanvändning. Tidigare i år lovade klädjätten att från och med 2030 endast sälja kläder av återvunnet eller andra hållbara material. Företagets reklamfilmer berättar för kunderna att den bästa moderegeln är att återvinna kläder, och att ”det enda vi inte kommer göra är att slösa med dem”.
I själva verket är det precis det som det svenska modeundrets så kallade flaggskepp gör. Danska TV2:s granskande program Operation X kunde igår avslöja att H&M sedan 2013 årligen skickar tolv ton fullt dugliga kläder rakt in i förbränningsugnarna.
– Om allt det skulle vara jeans, så motsvarar det 30.000 par, säger programledaren Morten Spiegelhauer i programmet.
H&M själva försöker försvara sig med att kläderna ska ha varit giftiga eller hälsofarliga – något Operation X:s reportrar snabbt kunnat avfärda genom egna tester av de kasserade plaggen.
Klädindustrin är en stor belastning på miljön och klimatet. För att producera ett enda par jeans kan det gå åt 11 000 liter vatten, samtidigt som framställningen dessutom ger ifrån sig kemikalier och koldioxidutsläpp. Det innebär att H&M bränner upp kläder som kan ha behövt upp till 330 miljoner liter vatten, inte sällan producerade i områden som inte har god tillgång till vatten.
Trots det är H&M långt ifrån ensam om att låta nyproducerade kläder eldas upp. Allra värst, med 49 ton brända kläder varje år, är danska Bestseller, som äger varumärken som Vero Moda och Jack and Jones. Det här med hållbarhet verkar alltså inte vara något som de stora modeföretagen klär speciellt bra i.
EDIT: Det har framkommit nya uppgifter om att testerna Operation X gjort kan vara för otillräckliga för att avskriva H&M:s hälsoargument. SMB följer utvecklingen vidare och uppdaterar löpande ifall ny information kommer fram. Här kan man läsa H&M:s pressmeddelande gällande nyheten.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till