Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    H&M i rättsprocess – kan påverka marknadsföringen av fast fashion

    En grupptalan mot H&M gällande felaktig användning av Higg sustainability index har lämnats in i USA. Klädbranschens bedömning är att det blir en väckarklocka för modeindustrins marknadsföring av fast fashion som hållbart.

    Higg index används av flera internationella kedjor för att bedöma sociala och miljömässiga aspekter i klädproduktionens värdekedja. Sustainable Apparel Coalition (SAC), som står bakom bedömningarna, har valt att pausa indexet med anledning av att H&M och SAC redan är i blåsväder i Norge. Den norska motsvarigheten till Konsumentverket har varnat H&M för att användningen av märkningen bryter mot norska marknadsregler.

    I juni publicerade dessutom Quartz en undersökning som avslöjade att H&M använt Higg index felaktigt för ett flertal plagg. Plagg som enligt SAC:s uträkningar förbrukade 20 procent mer vatten i produktionen än genomsnittet uppgavs av H&M förbruka 20 procent mindre vatten under produktionen.

    En av punkterna i den nu inlämnade grupptalan mot H&M berör att företaget, i sin roll som gigant inom fast fashion, har skapat ett omfattande marknadsföringsprogram för att greenwasha sina varor. Chelsea Commodore som startat rättsprocessen uppger att H&M använt Higgs märkning för att ta ut premiumpriser för sina ”hållbart tillverkade” kläder. Commodore hävdar också att majoriteten av produkterna som uppges vara hållbart tillverkade inte är mer hållbara än andra kläder som H&M säljer. Kunderna betalar då extra ”i tron att de köper riktigt hållbara och miljövänliga kläder”.

    Bedömningen är att fallet sannolikt inte kommer att gå till rättegång. H&M borde vara angelägna om en förlikning utanför domstol med så liten offentlig exponering som möjligt för att undvika negativ publicitet. Oavsett utgången ger rättsprocessen eko inom modebranschen. Det finns flera företag inom fast fashion som har fått uppmärksamhet efter tvivelaktig marknadsföring och som nu troligen kommer att se över sina påståenden gällande hållbarhet.


    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.