Kina leder elbuss-boomen
Kina är idag ledande i produktionen av elbussar, enligt det finansiella informationsföretaget Bloomberg. Detta orsakar både förluster för oljebranschen och en vinst för kollektivtrafiksförespråkare.
Som det land med tveklöst flest andel av världens elbussar under 2017, hela 99 procent, är Kina ledande i att ersätta bensinslukande kollektivtrafik med energismarta lösningar. Var femte vecka utökas Kinas elbussflotta med cirka 9,500 bussar, vilket motsvarar hela Londons bussflotta enligt Bloomberg New Energy Finance.
”I år, kan volymen av bränsle som inte kommer förbrukar på grund av elektrisk transport nå till nivåer upp till 279 tunnor per dag, lika mycket olja som förbrukas i Grekland. Cirka 233,000 tunnor av dessa är på grund av minskad oljebusstrafik”, enligt Bloomberg.
Detta är inte bara en en glad nyhet för klimatet, utan även en glad nyhet för de som vill argumentera för att satsningar på kollektivtrafik är nyckeln till att lösa klimatkrisen. Det kinesiska företaget BYD, baserad i teknik-mekkat Shenzhen, lyckas med sina elbusskonstruktioner gå om det kända amerikanska elbilsföretaget Tesla. Eftersom bensinbussar förbrukar 30 procent mer än en personbil, innebär en elbuss med noll utsläp en stor vinst för klimatet.
Läs mer om Kina & Miljö
- Klimatbluffen – hur bra är egentligen Kinas miljöarbete? Utdrag ur Jojje Olssons nya bok
- Kina tänker fullfölja Parisavtalet – kallar Trump ”självisk”
- Kina stänger fabriker för att minska föroreningar

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till