Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Konsumentmakt – ett slipat svärd i kampen mot klimatförändringarna

Halvtimmesduschar och bilfärder i all klimatskadlig ära. Den riktiga boven i dramat gömmer sig i sakerna vi köper.

Kina, hela världens fabrik och världens största utsläppare av växthusgaser. Eller? Diana Ivanova, forskare i Industriell Ekologi, har tillsammans med ett gäng kollegor analyserat data från 43 länder för att bestämma hur stor klimatpåverkan vi har. Men i stället för att fokusera på producenten har de ställt in siktet på konsumenten.

Studien visar att konsumtion står för över 60 procent av globala koldioxidutsläpp och uppemot 80 procent av all vattenanvändning. Det må låta krasst, men det betyder samtidigt att konsumenten har en fantastisk förmåga att diktera framtiden för världens klimat. Men studien visar också att det inte är direktpåverkande aktiviteter som det där avslappnande badet (trots att Hans Majestät har en bra poäng) eller bilfärden till parken som är de största klimatbovarna. Istället är det den indirekta påverkan vi har när vi köper en vara med hela dess produktionskedja.

Diana Ivanova föreslår vatten som ett bra exempel:

Halvfabrikat, som den där fryspizzan du köpte till middag igår, innebär en oproportionerligt hög vattenförbrukning. Att tillverka halvfabrikat kräver energi, material och vatten för att odla råvarorna, frakta dem till fabriken, producera halvfabrikaten och slutligen förpacka den färdiga varan.

Forskarna har fokuserat på fyra områden: koldioxidavtryck, landanvändning, materialåtgång och vattenavtryck som alla analyserats ur ett konsumentperspektiv. USA, Australien och Luxemburg hamnade i skamvrån då den genomsnittlige konsumenten släpper ut runt 18 ton koldioxid om året. I Sverige landade motsvarande siffra på 8,7 ton koldioxid per person. Och Kina, hela världens fabrik och världens största utsläppare av växthusgaser? 1,8 ton koldioxid per person.

Studien visar att det gamla talesättet ”med makt kommer ansvar” är högaktuellt, men nu i tappningen konsumentmakt=konsumentansvar. Genom studien vill forskarna ge en bättre bild av hur vår konsumtion påverkar vår miljö, och hur vi kan förändra vårt förhållningssätt till våra köp. Och vad är forskarnas förslag för att enkelt minska ditt eget avtryck? Sluta äta kött och konsumera mindre.

Vill du bli en fena på hållbar konsumtion men vet inte var du ska börja? Spana in Medveten Konsumtion eller Ekoguiden och hitta gröna smultronställen i din stad.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra