Konsumentverket: Går inte lägga ansvaret på konsumenters axlar

För att nå en miljömässigt hållbar konsumtion räcker det inte på långa vägar att försöka öka konsumenternas motivation och förmåga att köpa hållbart. Det slår Konsumentverket fast i en ny rapport.
Den effektivaste åtgärden för att nå hållbar konsumtion är att företaget som orsakar miljöskadan får betala för den. Trots att bristande kunskaper hos konsumenter är ett faktum, menar Konsumentverket att ökad konsumentinformation inte är en effektiv åtgärd för att göra konsumtionen mer hållbar.
– Vi ska inte ha en övertro på konsumenternas möjligheter att bidra till en hållbar konsumtion, det går inte att lägga ansvaret på konsumenternas axlar, säger Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket.
Konsumentverket drar därför slutsatsen att det är nödvändigt att styra utbudet för att uppnå en mer hållbar konsumtion. ”En viktig förutsättning är att det standardutbud av varor och tjänster som erbjuds konsumenterna är miljömässigt hållbart”, står det i rapporten. Konkreta förslag på styrmedel är en klimatskatt på livsmedel och skatt på kemikalier i kläder och skor.
De hinder för hållbar konsumtion som bedöms som mest betydande är:
- Pris: De miljömässigt mer hållbara alternativen är ofta dyrare.
- Utbud: Det finns ofta ett begränsat utbud av miljöanpassade alternativ och de upplevs ofta som mindre attraktiva.
- Marknadsföring: Konsumtion av ohållbara produkter och tjänster uppmuntras.
- Normer: Konsumtion som identitetsmarkör påverkar oss att köpa produkter som inte är miljömässigt hållbara.
- Kännedom: Bristande kunskaper och bristande intresse hos konsumenterna.
Rapporten har lämnats in till regeringen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till