(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Milano vill betala pendlare för att ta cykeln till jobbet

Foto: Goldmund100 (CC BY 3.0)

Milano, Italiens ekonomiska mecka, är en av Norditaliens mest luftförorenade städer. Medan bilar och vespor trängs på stadens gator lyser cyklarna med sin frånvaro. Nu planerar staden att locka med pengar i hopp om att få pendlarna på pedalerna.

Initiativet är ett resultat av stadens mätningar från december där partiklar och gaser nådde riskabla nivåer och att regeringen då gick ut med en omfattande ekonomisk satsning för att hitta mer hållbara miljösatsningar. De kommande veckorna kommer olika regioner i Italien att tävla om dessa pengar och Pierfrancesco Maran, Milanos vice borgmästare, hoppas få första tjing.

Frankrike arbetade under 2014 med en liknande satsning där anställda fick 25 cent per kilometer i ersättning för att cykla till jobbet, satsningen gjorde dock föga succé. Även en liten toskansk stad har testat idén, där resultaten beräknas fastställas senare i år.

För att hålla koll på vilka som tar cykeln till jobbet har Marans kontor föreslagit en app, vilken ska mäta hastigheten. Idén är dock bristfällig då det troligtvis går fortare att cykla än att åka i bil i Milanos centrala och högtrafikerade områden.

Frågan är om pengar är vad som främst skulle locka människor att cykelpendla. Frankrikes försök var som nämnt inte särskilt framgångsrikt. Ralph Buehler, docent i stadsfrågor och planering vid Virginia tech, menar att pengar inte är en tillräcklig dragningskraft för de människor som upplever cyklingen som osäker.

Om man inte anlägger en säker cykelmiljö, kommer du bara åt en mycket liten grupp människor, man når inte den del av befolkningen som är “entusiastiska men oroliga”, säger Buehler i en intervju med The Guardian.

I cykelstaden Köpenhamn är det varken pengasparande eller miljöhänsyn som är främsta anledningar till deras cyklande, enligt en undersökning utförd av Copenhagenize Design. Främsta anledningen är tidsparandet. Mikael Colville-Andersen, VD för Copenhagenize Design, framför också Milanos idé som något absurd då de faktiskt ber människor att vistas i den motbjudande, förorenade luften ännu mer.

Milano bör kanske i stället satsa på avgränsad trafik och billigare kollektivtrafik innan de kör på pengabetet.

  

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.