Ny nationell cykelstrategi
En nationell cykelstrategi för ökad och säker cykling som ska bidra till ett hållbart samhälle och hög livskvalité i hela landet. Så låter regeringens nya satsning på cykling. Med den är planen att minska resandets miljöpåverkan och trängseln i tätorter samt bidra till en bättre folkhälsa.
Sedan 1995 har cyklandet minskat med en tredjedel och störst är minskningen i åldrarna 6-24 år. Trots att kommuner och regioner har gjort en del infrastruktur satsningar på bland annat cykelbanor, har det inte gett effekt.
Nu ska en metod för att mäta cykeltrafiken på lokal nivå, tas fram och trafikverket ska få 9 miljoner att dela ut till ideella organisationer för informations och utbildningsinsatser som gynnar en ökad och säker cykling.
Fokus med strategin ska ligga på bland annat ökade kunskaper om olika grupper av cyklister, att fler kommuner ska bli cykelvänliga och att cykling ska få högre prioritet i samhällsplaneringen.
– Cykling är ett transportslag som är bra på så många sätt. Ökad cykling bidrar till bättre folkhälsa, bättre stadsmiljöer och hållbara transporter. Regeringen vill att fler ska cykla. Därför har vi beslutat om den första nationella cykelstrategin. Cykelstrategin är ett viktigt verktyg och ett avstamp för det fortsatta arbetet, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Regeringen vill också se över vissa cykelregler, som att tillåta cykling på vägbanan även om det finns en cykelbana bredvid samt att låta kommuner inrätta särskilda cykelbanor. Förutom det innehåller strategin inte några konkreta åtgärder eller ekonomiska incitament för att få fler att välja cykeln. SMB har kontaktat infrastrukturministern men inte fått svar.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till