En global elit flyger tusen gånger mer än genomsnittet och intresset för privatplan fortsätter öka. Det visar ny forskning och statistik.
Ett privatplan beräknas släppa ut 40 gånger mer koldioxid per passagerare än ett vanligt kommersiellt flygplan. Trots detta är intresset enormt från världens rikaste och enligt The Guardian väntas över 8 000 privatjet levereras under de närmaste tio åren. Det innebär drygt två nya privatjets om dagen. Bara under 2019 kommer det flyga 690 nya privatjets för olika företag, vilket är en ökning med 9 procent sedan året dessförinnan.
Ungefär en femtedel av de nya privatplanen väntas beställas av så kallade ”superutsläppare”, rapporterar ETC. Det är framförallt människor som tillhör den rikaste procenten av befolkningen, som använder sina flygplan till att resa mellan sina hem runt om i världen. Enligt en forskningsstudie som har kartlagt tio internationella offentliga personers flygvanor under ett år genererar deras flygande enormt stora koldioxidutsläpp, flera tusen gånger mer än genomsnittet.
Genom att granska alla inlägg relaterade till resor på Instagram, Twitter och Facebook kunde forskarna beräkna respektive persons utsläpp. Allra mest flög Bill Gates som släppte ut 1 600 ton koldioxid, följt av Paris Hilton och Jennifer Lopez på 1 260 ton respektive 1 050 ton. Det ska jämföras med det globala genomsnittet på utsläpp från flygtrafik som ligger under 100 kilo per person och år.
Forskarnas slutsats är att global mobilitet är intimt förknippad med en växande elits livsstil och identitet. Samhället tvingas alltså ta konsekvenserna för livsstilarna hos en liten grupp individer inte orkar bemöda sig med att resa klimatsmart.
Tidigare i höstas höjde dessutom EU anslaget för privatflyg till unionens höjdare, samtidigt som den nya kommissionsordföranden Ursula von der Leyen har sagt att unionen ska vara klimatneutral 2050. En åtgärd som rimmar illa när utsläppen redan om elva år ska ha halverats jämfört med 1990 års nivå.
Klimatdebatten verkar ha gått helt förbi denna elitgrupp, samtidigt som flygskammen sprider sig till stora delar av befolkningen, i alla fall i Sverige. Antalet resenärer på det svenska inrikesflyget är nu det lägsta sedan finanskrisen.
Samtidigt har vi en grupp som överhuvudtaget inte tagit detta till sig. Enligt forskarna till ”kändisstudien” är de analyserade personernas beteende inte unikt utan finns hos många andra ekonomiska, politiska och kulturella eliter. Särskilt tydligt, menar de, blir det med just den globala ökningen av privata flygplan.
Denna utveckling blev extra tydlig under årets världsekonomiska forum i Davos där rekordmånga 1 500 privatjet beräknades landa i området i samband med konferensen. Ironiskt nog hade forumet i sin årliga rapport över globala risker, som presenterades inför mötet, listat klimatförändringarna som ett av de största hoten mot världsekonomin.
Greta Thunberg var inte sen att påpeka hyckleriet, när hon själv anlände med tåg till mötet och sammanfattade det hela väl.
Jag tycker att det är vansinnigt att människor som samlas för att prata om klimatet kommer hit i privata flygplan.
SMB övervakar flygbranschen. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till