Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Regeringsflyget – vad hände egentligen?

    Är du förvirrad över alla flygturer med regeringsplanet? Vi rätar ut alla frågetecken.

    Regeringen har fått kritik för att regeringsplanet har startat på Arlanda och sedan mellanlandat på Bromma flygplats, för att därifrån åka vidare. Att göra extra mellanlandningar har mycket dåliga miljöeffekter. Direktflyg är alltid att föredra, eftersom start och landning kräver extra bränsle. Varje extra mellanlandning orsakar utsläpp på 822 kilo, enligt Försvarsmaktens beräkning. Men hur har (flyg)turerna egentligen sett ut? Vem har begärt vad? Låt oss undersöka saken.

    Expressen drevar

    Det började i torsdags med att Expressen publicerade texten ”Flög fyra mil för att hämta ministrar”. Den som bara läser rubriken får lätt intrycket att ministrarna gjort något eller allt av detta:

    • Varit så lata att de inte kunde tänka sig att åka till Arlanda istället för Bromma.
    • Begärt att flyget skulle mellanlanda på Bromma.
    • Rest sträckan Arlanda-Bromma med flyg för att kunna glassa.

    Läser man vidare i texten, visar det sig att så inte är fallet. Kanske var det ändå så Expressen presenterade frågan för Emil Källström, som är Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson. Han sade då till Expressen:

    – Det är anmärkningsvärt när politiker som företräder partier som har oerhört hög svansföring när det gäller flyget, vill lägga ner Bromma flygplats och straffbeskatta flyget till och från Norrland till exempel nu själva flyger fyra mil mellan två stockholmsflygplatser. Det ser märkligt ut.

    Trots att Expressen senare förklarar att ministrarna inte begärt att flyga fyra mil, får detta citat stå kvar.

    Expressen pratar också med Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser:

    – Det här visar bara betydelsen av att statsledningen i Sverige behöver en citynära flygplats för det ganska frekventa utbyte som ett modernt samhälle måste kunna ha. Men det gör ju också att hela frågan om hela Brommas framtid ställs på sin spets. Det visar betydelsen av Bromma.

    Detta är ett mycket märkligt citat, eftersom planet innan stod på Arlanda. Om Bromma varit nedlagt, kunde ju dessa onödiga mellanlandningar inte ha skett. Ministrarna har, som vi ska se, inte begärt att få åka från Bromma utan bara åkt till den flygplats de blivit tillsagda att åka.

    Vems är felet?

    Expressen använder återkommande formuleringen att regeringsplanet ”beordrats” att flyga mellan Arlanda och Bromma. Läsaren tror alltså att det är regeringen som beordrat att denna mellanlandning ska ske. I intervjuerna med Expressen framgår att ingen av ministrarna beordrat en sådan mellanlandning.

    Inga ministrar har transporterat sig med flyg mellan Arlanda och Bromma för att åka bara den sträckan. Alla intervjuade berättar att de inte begärt att få flyga från Bromma, utan lika gärna kunde flugit från Arlanda.

    (När Anders Borg var finansminister begärde han dock att regeringsplanet, som är stationerat på Bromma, skulle mellanlanda på Skavsta flygplats för hans skull, 10 mil från Stockholm, till det facila extrapriset av 30 000 skattekronor och 800 kilo koldioxidutsläpp per resa. Detta för att spara 45 minuter.)

    Så om ministrarna inte begärt regeringsflyget till Bromma specifikt, vem är det då som gjort det? Regeringsplanet sköts av Försvarsmakten. Svenska Dagbladet har pratat med Henrik Gebhardt, som är informationsansvarig på Skara flygflottilj:

    – Från början var tanken att den resan skulle genomföras med en flygmaskin som står parkerad på Bromma, men underhållet på den drog ut på tiden. Då ville man lösa det utan att stöka till och ändra för kunden.

    Det verkar alltså som att Försvarsmakten gjort bedömningen att hellre flyga planet mellan Arlanda och Bromma än att be resenärerna att förflytta sig till Arlanda med kort varsel.

    Eftersom det är Försvarsmakten som är ansvariga för regeringsplanet, har ministrarna inte haft någon möjlighet att påverka om planet gör extra mellanlandningar eller inte, innan de plockas upp. Nu tänker i alla fall Försvarsmakten och Regeringskansliet se över rutinerna, som regeringen ärvt från den förra regeringen.

    *Bonus* Humor i kölvattnet av drevet

    Internet har så klart varit kreativa i att dissa de högtflygande ministrarna, med varierande grad av intellektuell hederlighet och skärpa:

    R47nUfs

     

     

     

     

    Fridolinjen har till och med fått ett eget twitterkonto.

    Denna tweet syftar på ett tidigare uttalande av Åsa Romson, där hon menade att Bromma kan läggas ner, eftersom det ändå är så nära till Arlanda.

    Till sist

    Slutligen kan man fråga sig om det här drevet egentligen spelar så stor roll. Kanske borde vi avkräva viktigare svar från regeringen än några mindre flygfadäser:

    11146303_10153155511830708_5389468710215068350_n

    Tidigare i år vägrade regeringen svara på vad de ville göra med statligt ägda Vattenfall, vars kolkraftverk fortsätter spy ut koldioxid. Nu avvaktar de besked från Vattenfalls styrelse om vad de föreslår ska hända med kolkraften, alltmedan utsläppen fortsätter.

     

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.