Svavel: Öppet krig i regeringen
Vilka miljöregler ska gälla och hur mycket ska fartyg få släppa ut? Den frågan splittrar just nu regeringen. På ena sidan står miljöminister Andreas Carlgren (C) och på andra står infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Swärd (M).
Det hela började med att Elmsäter-Swärd gick ut i en debattartikel och skrev att Sverige nu ska ta strid mot ett EU-direktiv om minskade utsläpp av svavel från fartyg. Detta fick Andreas Carlgren, den ansvariga ministern, att reagera. Han dementerade då att detta var regeringens ståndpunkt i frågan. Nu är det öppet krig:
– Det är helt uppenbart att Sverige kommer att genomföra överenskommelsen i den internationella sjöfartsorganisationen, både samtidigt med och samordnat med övriga länder, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– Det är rättsligt bindande krav och enskilda länder kan inte avvika från dem.
Men Elmsäter-Swärd håller inte med:
– Det är diskussioner som pågår just nu, och vad det slutliga förslaget blir som vi ska ta ställning till, det får vi se hur det ser ut då, säger hon.
Efter att regeringens budget släppts för någon vecka sen verkade det som Carlgren vunnit striden. Men Elmsätter-Swärd hänvisar till delar i budgeten som säger att svensk industri inte ska förlora i konkurrenskraft. Frågan är nu alltså vilka som verkligen bestämmer om miljöfrågorna i regeringen. Är det den ansvariga ministern eller är det det största partiet?
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till