Utsläppen ökade med 5,6 procent andra kvartalet i år jämfört med samma kvartal 2023, enligt ny statistik från Statistikmyndigheten SCB. Den stora boven är regeringens politik med minskad inblandning av biodrivmedel i diesel som lett till ökade utsläpp från bygg- och transportsektorn, men även från privat bilåkande.
Det är framför hushållen, byggbranschen och transportbranschen som står för ökningen av växthusgaser, enligt ett pressmeddelande från SCB.
Andra kvartalet 2024 har de högsta utsläppen för ett andrakvartal sedan 2021. Jämfört med andra kvartalet 2023 har utsläppen ökat med 5,6 procent, säger Johanna Takman, analytiker på SCB:s miljöräkenskaper i pressmeddelandet.
Totalt släppte vi ut 12,4 miljoner ton växthusgaser (koldioxidekvivalenter) under andra kvartalet 2024, medan motsvarande utsläpp 2023 var 11,8 miljoner ton. Detta trots att BNP bara ökat med en procent, vilket innebär att vi släppte ut mer per producerad krona i ekonomin.
Orsaken är framför allt den minskade inblandningen av biodrivmedel i diesel – ett resultat av att regeringen i januari minskade reduktionsplikten från 30,5 till 6 procent för diesel.
- Byggbranschens utsläpp ökade med 28 procent
- Utsläppen från privat konsumtion ökade med 9 procent
- Utsläppen från transportbranschen ökade med 10 procent.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till