Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Tågresandet nådde nya rekordnivåer under 2019

    Efter att 2018 slog rekord i tågförseningar vände trenden och förra året kom 9 av 10 tåg fram i tid. Det är den bästa siffra sedan Trafikverket började mäta 2013.

    250 miljoner resenärer reste med tåg under 2019. Det är den högsta siffran sedan järnvägen introducerades i Sverige 1856. Samtidigt kom mer än 91 procent av alla passagerare fram i tid, vilket är den högsta noteringen sedan mätningarna började 2013. Det rapporterar Ekot.

    Även antalet persontåg som kördes på landets järnvägar slog rekord under fjolåret, när det för första gången gick över en miljon. På 25 år har persontrafiken på järnväg fördubblats. I snitt reser dagligen 420 000 personer med tåg.

    De svenska persontågen kör varje dag en sträcka som motsvarar nio varv runt jorden. Dessutom har antalet järnvägsstationer ökat kraftigt under senare år. Det finns nu 530 stationer i det svenska järnvägsnätet.

    Att 91,3 procent av tågen kommer fram till slutdestinationen i tid innebär en rejäl uppgång från 2018 års bottennotering på 88 procents punktlighet. Men det är forfarande en bit kvar till målet om att 95 procent av tågen ska vara i tid, något som enligt Trafikverkets definition innebär att tågen är högst fem minuter sena vid slutdestinationen.

    Det är dock inte alla tåg som har hög punktlighet. För fjärrtåg (till exempel SJ:s X2000-tåg) ligger punktligheten så lågt som på 79,1 procent, medan punktligheten för kortdistanståg (till exempel pågatåg) ligger på hela 94,6 procent.

     Roberto Maiorana, verksamhetschef på Trafikverket, säger till Ekot att för att få fler tåg att komma i tid så ska bland annat banarbeten planeras bättre och ändringar av tidtabellerna göras på vissa sträckor.

    Det handlar om att lägga på lite extra tid på vissa tåg under de intensiva perioderna under sommaren när vi har väldigt mycket arbeten i anläggningen.

    Om den allt ökande tågtrafiken är en tillfällig trend eller fortsätter hålla i sig återstår att se. En ökad punktlighet är dock viktig för att konkurrera med flyget som 2018 för första gången på nio år började uppvisa en minskande trend. En förbättrad tågtrafik till Europa under året kan också komma att spela en viktig roll.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.