Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Transporterna på COP: Avgrunden mellan image och verklighet

    I Warszawa har det stått klarare än någonsin att vi inte klarar utsläppsmålen om inte transporternas klimatpåverkan minskas radikalt. En viktig del i detta är transportslagsskiftet, en annan del är att byta till bilar som släpper ut mindre. Men COP19 lever inte som man lär. Mattias Goldmann, nu VD på tankesmedjan Fores och tidigare talesperson för Gröna Bilister, har kollat i garaget…

    Cykling i Warszawa är inte för nybörjare. Cykelvägarna är fina – i hundra meter. Sen slutar de abrupt och man hamnar på de breda boulevarderna där bilarna kör väldigt fort. COP har en cykelparkering precis vid ingången, men av alla över 10 000 närvarande var vi bara 4-5 som cyklade. Klar övervikt för svenskarna dock; förutom jag var miljöpartiets Helena Leander en av cyklisterna och Åsa Romson missade cykeldemonstrationen med knapp marginal.

    Kollektivtrafiken funkar utmärkt. Spårvägen stannar alldeles utanför konferens-stadion och alla som är ackrediterade till COP19 åker gratis. Maximal väntetid två minuter. De flesta hotell nås utan byten, med maximalt en kvarts resetid. Bilresan tar längre tid.

    Elbilen framför COP19 är inglasad. BMW är en av klimatkonferensensens huvudsponsorer och visar stolt upp sin elbil, men den används inte.

    20131119_193321Av BMW:s nya laddhybrid, som kan köra på el åtskilliga vändor till och från kongressen, syns inte ett spår. Inte heller av deras vanliga hybrider eller av vätgasbilen de så stolt visade för ett par år sedan. Istället körs VIP-delegaterna i BMW:s gammaldags diesellimousiner, av varierande storlek beroende på hur viktig man är. COP-loggan på sidodörrarna är liten och syns dåligt mot det svarta, kanske är BMW medvetna om att det är provocerande att så tydligt köra över konferensens budskap? Därtill förvärrar man Warszawas redan dåliga luft ytterligare – för korta sträckor i stadstrafik är dieselbilen det sämsta valet.

    Bilarna är för det mesta utspridda över staden och har ofta en polisbil direkt framför och en annan precis bakom. Men på natten står de still, och tar man rätt trappa ner till konferensens våning -4 kan man hitta dem och på nära håll beskåda hur hyckleri ser ut.20131119_192235

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.